Tram Haarlem: via Leidsevaart

Deze tramlijn langs de Leidsevaart naar Station Heemstede-Aerdenhout hoort bij een voorgesteld tramnet in Haarlem. De lijnen worden één voor één beschreven: lees daarom eerst de inleiding met lijst van lijnen.

Het gaat hier om stedelijke tramlijnen, en daarom volgen ze vaak de voormalige Haarlemse tramlijnen. Zo ook met deze lijn: langs de Leidsevaart reed voeger de tramlijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort, en de gemeentetram. De nieuwe lijn wordt 9 km lang.

Noord-zuid tramlijn in Haarlem via Raaks en Leidsevaart-tracé

Hier wordt verondersteld dat de spoorlijn Haarlem – Beverwijk verschoven wordt naar een tracé langs de N208 / A208, met een nieuw station Santpoort. De tramlijn begint bij dit overstap-station, en gebruikt eerst het tracé van de eerder beschreven noord-zuid lijn IJmuiden – Haarlem.

De lijn volgt de hoofd-as van Haarlem-Noord, de Rijksstraatweg en Schoterweg. Voor het tracé langs Station Haarlem zijn er verschillende opties, zoals eerder aangegeven.

Klik om te vergroten: tram-tracés langs Station Haarlem…

Mogelijke tram-tracés langs Station Haarlem

In elk geval rijdt de tram via Kenaupark naar Kinderhuisvest, Zijlvest, en Wilhelminastraat, een tracé gedeeld met de noord-zuid lijn. (Het Zuidtangent-tracé via Verwulft zou ook vertramd worden, als onderdeel van een radiale lijn Bloemendaal – Schalkwijk). De ‘binnenstadshalte’ komt bij Raaks, zoals ook voorzien in alternatieve tracés van de Zuidtangent.

Bij deze halte Raaks, geeft de lijn ook overstap op een oost-west tramlijn Overveen – Station Spaarnwoude.

Na een halte Wilsonsplein, rijdt de tram naar de Leidsevaart, via de Koninginneweg, de Emmastraat en de Emmabrug. Dit is een villawijk, en de Koninginneweg is geen doorgaande weg, maar breed genoeg voor een tramlijn. De Emmabrug zelf staat onhandig ten opzichte van het tracé, en de tram zou een nieuwe brug gebruiken, naast de bestaande brug.

Klik om te vergroten…

Noord-zuid tramlijn langs westkant binnenstad Haarlem, met halte Raaks

Vervolgens rijdt de tram in een bijna kaarsrechte lijn, naar Station Heemstede-Aerdenhout. De rechte lijn is te danken aan de Trekvaart Haarlem – Leiden, aangelegd toen dit gebied nog weiland was. De tram rijdt over de kade, dat tijdens de groei van Haarlem een uitvalsweg werd. (De lijn passeert op de kade de voormalige NZH tramremise, later busgarage).

De eerste halte op eigen tracé komt na de Emmabrug (vlak bij de St. Bavo Basiliek). De halte Pijlslaan ligt op een oost-west loop- en fietsroute. Dat geldt ook voor de halte Munterslaan, dankzij een nieuwe fietsbrug over de Leidsevaart.

Klik om te vergroten…

Tram via Leidsevaart naar Station Heemstede-Aerdenhout

De lijn eindigt 4 km van Station Haarlem, op het ruime stationsplein van Station Heemstede-Aerdenhout. Langs dit station zou, na de voorgestelde verschuiving van de spoorlijn door de Bollenstreek, een regionale metro rijden. (Een hoogfrequente dienst moet dan het verlies van de sneltreinen compenseren).

De voormalige interlokale tram uit Amsterdam reed door naar Zandvoort. Het is niet zinnig dat dat deze tramlijn doorgetrokken wordt: vanuit de Haarlemse binnenstad is de train sneller. Reactivering van de tramlijn naar Zandvoort is wel zinnig, vooral in aansluiting op nieuwe tramlijn lijn vanuit Hoofddorp.

Tram Haarlem: via Leidsevaart

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s