Tram Haarlem: oost-west lijn

Deze oost-west tramlijn Overveen – Waarderpolder hoort bij een voorgesteld tramnet in Haarlem. De lijnen worden één voor één beschreven: lees daarom eerst de inleiding met lijst van lijnen.

In de binnenstad, zou deze lijn het tracé volgen van een vertramde Zuidtangent. Het deelt dit tracé met de eerder voorgestelde tramlijn Bloemendaal – Schalkwijk.

Klik om te vergroten…

Oost-west tramlijn in Haarlem, Overveen naar Station Spaarnwoude

De lijn volgt gedeeltelijk historische tracés van de Haarlemse tram. Naar Overveen liepen zelfs twee tramlijnen, over de Julianalaan en de Zijlweg. Ten oosten van de binnenstad zou de lijn het tracé volgen van de tramlijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort.

Zoals bij de overige voorstellen voor tramlijnen in Haarlem, gaat het hier om een stadstram, dat door de straten rijdt. Er zijn diverse voorstellen geweest voor light-rail op de spoorlijn Haarlem – Zandvoort. Hier wordt verondersteld, dat deze lijn opgenomen wordt in een grote regionale metronet. De nieuwe tramlijn geeft daarop overstap, in Overveen en Haarlem-Spaarnwoude.

De tramlijn zou beginnen in Overveen, op een (nog) onbebouwd terrein naast de spoorlijn en tegenover de ingang van Hogeschool InHolland. Hier wordt ook verondersteld, dat de perrons van Station Overveen richting Hogeschool verschoven worden, en dat de kruising met de Bloemendaalseweg ongelijkvloers wordt. De perrons komen dan naast de tramhalte. (Meer over deze aanpassing later).

De tram rijdt over de Bijdorplaan, langs de Hogeschool-gebouwen, naar de Zijlweg. Het kruist vervolgens de Westelijke Randweg (N208).

Klik om te vergroten…

Oost-west tramlijn in Haarlem, van Overveen naar Raaks

De lijn gaat verder over de Zijlweg, het oude tramtracé. Er is een halte na de Randweg (ROC Nova College), en na de spoorbrug, bij de Hoofmanstraat. Om de smalle Zijlstraat te vermijden, rijdt de tram via de Zijlsingel, en over de Raaksbrug, naar Raaks. Hier geeft de lijn overstap op de eerder voorgestelde noord-zuid tramlijn Beverwijk – IJmuiden – Haarlem – Bennebroek en de lijn langs de Leidsevaart naar Station Heemstede-Aerdenhout. Beiden lijnen rijden via Kinderhuisvest, Zijlvest, en Wilhelminastraat. (De halte op de Overveen-lijn komt mogelijk op de Zijlsingel).

Van Raaks draait de lijn naar de Gedempte Oude Gracht, en het vertramde tracé van de Zuidtangent. De haltes Verwulft en Turfmarkt worden gedeeld met de tramlijn Bloemendaal – Schalkwijk.

Klik om te vergroten: tram Overveen – Waarderpolder door de binnenstad…

Oost-west tramlijn in binnenstad Haarlem, deels op Zuidtangent-tracé

Na de Turfmarkt, zou de lijn naar Schalkwijk de Spaarne in tunnel kruisen, richting Schipholweg. De oost-west lijn kruist ook de Spaarne, maar dan richting Lange Herenvest. Dat kan waarschijnlijk beter met een brug, al moet deze open voor de scheepvaart. (De gemeente onderzoekt de mogelijkheid van een dubbele brug hier, zodoende is één brug altijd beschikbaar). Op de Lange Herenvest komen twee haltes: vlak bij de Spaarne, en bij de Amsterdamse Poort.

Overigens werd een tramtunnel onder de Zomervaart onderzocht door gemeente en provincie als mogelijke route van de Zuidtangent. (Op de kades van de Zomervaart is niet voldoende ruimte voor een tram, in elk geval niet over de eerste 500 m). Een tunnel voor twee tramlijnen is hier moeilijk uitvoerbaar: het impliceert een gelijkvloerse tram-kruising onder de Spaarne. De oost-west lijn kan beter over de Lange Herenvest rijden.

Na de Amsterdamse Poort zijn er twee opties. De lijn kan zoals zijn voorganger (de tram Amsterdam – Zandvoort), langs de Amsterdamse Vaart. Deze uitvalsweg is breed genoeg, maar moet wel rijstroken inleveren. Er komen haltes bij de Nagtzaamstraat en Bernhardlaan. Dit tracé bedient de Amsterdamse Buurt en de noordkant van Parkwijk. De eindhalte komt bij Station Spaarnwoude, aan de zuidzijde. Dit station ligt overigens niet in Spaarnwoude, maar aan de zuidrand van het grote bedrijventerrein Waarderpolder, tegenover de IKEA.

Klik om te vergroten: twee alternatieve tracés naar Station Spaarnwoude…

Tram-tracés in Haarlem tussen binnenstad en Station Spaarnwoude

De tram kan dit station ook bereiken via de Gedempte Oostersingelgracht en de Oudeweg. Dit tracé is vooral gericht op de aansluiting van Waarderpolder, in elk geval de zuidhelft daarvan. Er komen haltes bij de Papentorenvest, Van Elststraat, Nijverheidsweg, en de Hofmanweg (bij de KPN-toren). In dit geval komt de eindhalte aan de noordzijde van Station Spaarnwoude, en dus ook tegenover de IKEA.

Dit station is ook eindpunt van de voorgestelde tangentlijn naar Schalkwijk en Heemstede.

De oost-west tramlijn wordt 5,5 km km lang, via de Amsterdamse Buurt. Via de Oudeweg wordt de lijn ca 800 m langer. De lijn is redelijk kort, omdat de agglomeratie Haarlem nu eenmaal noord-zuid loopt, het is niet ‘breed’. Desondanks is dit een volwaardige tramlijn, van buitenwijk naar buitenwijk, door de historische binnenstad.

Tram Haarlem: oost-west lijn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s