Tram Hoofddorp – Heemstede

Deze tramlijn van Hoofddorp naar Station Heemstede-Aerdenhout hoort bij een voorgesteld tramnet in Haarlem. De lijnen worden één voor één beschreven: lees daarom eerst de inleiding met lijst van lijnen.

Deze lijn ligt niet geheel binnen de Haarlemse agglomeratie, en passeert de Haarlemse binnenstad ook niet: het tracé volgt de N201. Circa 1200 m tracé wordt gedeeld met de eerder voorgestelde noord-zuid tramlijn IJmuiden – Haarlem – Bennebroek. De Hoofddorp – Heemstede lijn kan dan ook ‘los’ aangelegd worden. Het sluit ook aan, op een mogelijke tramlijn naar Zandvoort, deels op voormalig tram-tracé .

Voor deze tramlijn is er ook een alternatief, namelijk een Heemstede-tak, van de eerder voorgestelde Metro Haarlemmermeer. Deze lichte metro maakt gebruik van de bijzondere omstandigheden in de Haarlemmermeer (ruitvormige infrastructuur, brede wegen, geen historische bebouwing), en heeft twee lijnen die in Hoofddorp kruisen. Het tracé van een aftakking naar Heemstede, is bijna gelijk aan die van de tram.

Klik om te vergroten: de ‘rode lijn’ van de Metro Haarlemmermeer, met verlenging naar Heemstede, in geel…

Lichte metro Haarlemmermeer, rode lijn met aftakking Heemstede

Tram en metro zijn hier alternatieven voor elkaar. In grote steden rijdt wel eens een tram boven een metro, omdat ze verschillende vervoersfuncties hebben: dat geldt niet voor dit trace. Hier wordt simpelweg de tramlijn Hoofddorp – Heemstede beschreven: meer later over de lijn naar Zandvoort.

De huidige verbinding tussen Haarlem, Hoofddorp en Schiphol is de Zuidtangent, een snelbus op eigen baan, oftewel “HOV”. Er is al langer gesproken over de mogelijkheid van een tak van/naar Heemstede, langs de N201, maar concrete plannen zijn er niet. De hier voorgestelde tramlijn maakt nauwelijks gebruik van het tracé van de Zuidtangent. De eerder voorgestelde tram Haarlem – Schiphol biedt namelijk een kortere route naar Schiphol, dwars door de polder. De nieuwe lijn verbindt vooral Heemstede en Hoofddorp, en de N201 is de kortste route. Het wordt meer een stadstram, dan een regionale HOV-lijn.

De lijn zou beginnen onder Station Hoofddorp, bij de huidige bushaltes (dus niet bij de verhoogde perrons van de Zuidtangent). De tram rijdt via de Van Heuven Goedhartlaan naar de Kruisweg (of via de Planetenweg, zoals de huidige buslijn). Het draait dan richting centrum.

Het station ligt aan de rand van Hoofddorp, en dit tracé verbindt station en centrum: de Zuidtangent vermijdt juist het centrum, want het was bedacht als verbinding met Schiphol. De lijn krijgt haltes in kantorenzone Beukenhorst, bij de Boslaan, en in het centrum (Marktplein, looproute naar nieuw winkelcentrum).

Klik om te vergroten: tram door Hoofddorp…

Tram van Station Hoofddorp via Marktplein, richting Heemstede

Daarna gaat de lijn rechtdoor over de Kruisweg, totdat het kan aansluiten op het bestaand tracé van de Zuidtangent. De haltes blijven onveranderd: Prins Bernhardlaan, Houtwijkerveld, fietstunnel Overbos, en bij het Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp. Daarna verlaat de tram weer het Zuidtangent-tracé, en gaat verder naast de Kruisweg (N201), dat hier veel breder is. Tot in Heemstede zijn de haltes weer gelijk aan die van de bussen: Spieringweg, voor de brug over de Ringvaart (buurtschap Cruquius), Javalaan, en Wipperplein.

Klik om te vergroten: tram tussen Hoofddorp en Ringvaart …

Tram Hoofddorp - Heemstede langs N201, deels op Zuidtangent-tracé

Bij het Wipperplein sluit de lijn aan, op de eerder voorgestelde noord-zuid lijn Haarlem – Bennebroek.

De twee lijnen delen twee haltes, Zandvaartkade en hoek Lanckhorstlaan, en splitsen weer. De tram rijdt via de Lanckhorstlaan, met haltes Bronsteeweg (winkelstraat) en de kruising Herenweg (noord-zuid busroute). Dit stuk wordt gedeeld met een mogelijke tangentlijn uit Haarlem-West via Schalkwijk.

De lijn eindigt op het stationsplein van Station Heemstede-Aerdenhout. De eindhalte wordt gedeeld met de eerder voorgestelde noord-zuid tramlijn langs de Leidsevaart.

Klik om te vergroten: tram door Heemstede…

Tram Hoofddorp - Heemstede, deels over Heemsteedse Dreef

De lijn wordt 11,5 km lang. De gemiddelde halte-afstand is 750 m, de tram zou veel op eigen baan lopen, en het tracé is vaak recht. Daarom is een (voor een tram) hoge snelheid haalbaar, en een reistijd van rond 25-30 minuten.

Vanwege de sterk wisselende belasting van een strandlijn, lijkt het niet zinvol om de Hoofddorp-lijn door te trekken naar Zandvoort, 6 km verder. Het is beter om de tramlijn naar Zandvoort te isoleren van de overige lijnen, met Station Heemstede-Aerdenhout als overstappunt.

Tram Hoofddorp – Heemstede

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s