Tram Heemstede – Zandvoort

Een mogelijke reactivering van de voormalige tramlijn naar Zandvoort, is een van de vele voorstellen in de lokale politiek, tot uitbreiding van de Zuidtangent. Hier wordt ingegaan op een reactivering, in aansluiting op het eerder voorgestelde tramnet in Haarlem, en vooral op een tramlijn van Hoofddorp naar Station Heemstede-Aerdenhout.

Klik om te vergroten…

Tram van Station Heemstede-Aerdenhout naar Zandvoort via Bentveld

Vanuit de binnenstad (en Haarlem-Noord) zal de spoorlijn altijd sneller zijn. De voorgestelde noord-zuid tramlijn langs de Leidsevaart eindigt wel bij Station Heemstede-Aerdenhout, en zou overstap geven op de lijn naar Zandvoort. Mogelijk komt er nog een tangentlijn bij, vanuit Haarlem-West via Schalkwijk.

Hier wordt echter niet voorgesteld, de lijnen aan elkaar te koppelen. Strandlijnen kennen zomerse overbelasting, en winterse leegte. Bij reactivering lijkt het beter, om de lijn juist te isoleren van de overige lijnen. De voorgestelde overstap bij Station Heemstede-Aerdenhout is optimaal, met twee of drie tramlijnen en de overgebleven buslijnen. Een geïsoleerde tramlijn naar Zandvoort gaat ook heel goed samen, met een metrolijn vanuit Hoofddorp naar Heemstede-Aerdenhout. Het station ligt zelf op de spoorlijn Haarlem – Leiden, op viaduct boven de N201, de hoofdweg naar Zandvoort.

De voormalige metersporige tramlijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort, liep evenwijdig aan de huidige N201, naar het dorpscentrum van Zandvoort. Het reeds overigens niet langs het huidige station Heemstede-Aerdenhout: de tramlijn was net opgeheven, toen deze in 1958 open ging.

Tramstation Zandvoort: van http://www.zandvoortvroeger.nl…

Het grootste probleem bij reactivering is het tracé zelf. Een tramlijn uit Hoofddorp kan bijvoorbeeld brede straten en wegen gebruiken, maar de oude trambaan naar Zandvoort is nu een fietspad door villawijken. Daarom kan een nieuwe lijn beter de N201 gebruiken, in elk geval tot in Bentveld. Op dit stuk zijn haltes bij Viersprong en Bentveldweg voldoende. Ter hoogte van de Zuidlaan of Sparrenlaan in Bentveld, zou de lijn weer aansluiten op het oude tracé, dat hier slechts 50 m van de N201 loopt.

Tussen Bentveld en Zandvoort liep de lijn oorspronkelijk door de duinen. Inmiddels is de strook tussen tramtracé en N201 bijna geheel in gebruik, en daarom is reactivering van dit gedeelte niet bezwaarlijk.

Klik om te vergroten: tram door de duinen…

Strand-tramlijn, tracé tussen Zandvoort en Bentveld

In Zandvoort, kan de tram de oude route over de Prinsesseweg gebruiken. Hier is de oude trambaan in een busbaan omgezet: bij vertramming wordt de halte Kostverlorenstraat gehandhaafd. Ook het oude eindpunt is nog bruikbaar, aan de Louis Davidsstraat – eigenlijk een plein. De lijn wordt bijna 6 km lang, met 3-4 tussenhaltes.

Er zijn geen verdere obstakels bij de aanleg. Mede-gebruik van de N201 zal het autoverkeer naar Zandvoort wel belemmeren, maar de tram is gelijk ook de oplossing voor dat probleem. De exploitatie moet rekening houden met extreme piekbelasting, en dan geeft een Haarlems tramnet het voordeel van reserve-capaciteit. Op warme zomerse dagen wordt minder gebruik gemaakt van de overige lijnen, en met aanpassing van de dienstregeling, kunnen Haarlemse stadstrams op de lijn naar Zandvoort worden ingezet.

Tram Heemstede – Zandvoort

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s