Nieuw station Deventer-Noord

Met 88 000 inwoners, en spoorlijnen in vier richtingen, is Deventer groot genoeg voor meerdere stations. Het is tot nu toe bij Deventer Colmschate gebleven. Hier wordt een nieuw station Deventer-Noord voorgesteld, aan de lijn naar Zwolle.

Al eerder werd hier een nieuw station De Hoven aan de lijn naar Apeldoorn voorgesteld, samen met een busbaan naar Deventer-Noord. De buslijn, een ringlijn, zou de twee nieuwe stations verbinden. De nieuwe stations veronderstellen verbeterde spoorlijnen: deze is onderdeel van de opwaardering van de lijn naar Zwolle.

Klik om te vergroten…

Nieuw station Deventer-Noord aan de spoorlijn naar Zwolle

Een station in Deventer-Noord is geen origineel voorstel: het is al eerder opgedoken in de lokale politiek. Tot concrete bouwplannen is het nooit gekomen, het vereist namelijk een spoorverdubbeling tot Olst. ProRail plant geen nieuwe stations in Deventer, behalve “Deventer-Zuid – Epse”. (Conform de ProRail logica, ligt dat station niet in Deventer-Zuid, en ook niet in Epse. Het is een P+R station naast afrit 24 op de A1, uitsluitend gericht op automobilisten).

De lijn naar Zwolle is onderdeel van Staatslijn A (Arnhem – Zwolle – Leeuwarden), de eerste spoorlijn in Deventer. Er rijdt een ‘InterCity’ uit Roosendaal, vanaf Zutphen als stoptrein. Hier wordt uitgegaan van een echte InterCity, en een frequente regionale dienst (20 minuten- of kwartierdienst).

De lijn kruist twee ringwegen, Overstichtlaan en Ceintuurbaan: daarmee zijn de mogelijke stationslocaties aangegeven. Een station aan het begin van de Ceintuurbaan heeft de voorkeur, en niet alleen omdat het op de nieuwe busroute ligt. Het is beter bereikbaar vanuit de omliggende wijken, behalve Platvoet en Borgele. Het ligt ook naast de winkels, tussen de wijken Zandweerd en Zwolse Wijk.

Het tracé is hier licht gebogen, maar dat lijkt geen probleem. Het moet wel op viaduct, in aansluiting op de verhoogde lijn vanuit Station Deventer. De vele overwegen op de lijn naar Zwolle vormen een hindernis voor een intensieve dienst: meer later over de opwaardering van deze lijn, en eventuele verschuivingen van het tracé.

Het station komt op 1600 m van Station Deventer te liggen. Met een frequente dienst kan het ook een rol spelen bij het vervoer binnen Deventer, maar het is vooral van belang voor reizigers vanuit de noordhelft van Deventer in de richting Zwolle, en omgekeerd.

Nieuw station Deventer-Noord

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s