Nieuw station Deventer-Rivierenwijk

Hier wordt een vijfde station in Deventer voorgesteld, ter hoogte van de Rivierenwijk. De stad heeft er al twee: het hoofdstation en Colmschate. Hier werden al eerder twee nieuwe stations voorgesteld: Deventer-Noord aan de lijn naar Zwolle, en De Hoven aan de lijn naar Apeldoorn. Het voorstel is niet origineel: een Station Rivierenwijk is al eerder in de lokale politiek besproken.

In Deventer kruisen twee spoorlijnen: Randstad – Twente, en Zwolle – Arnhem. Ze delen 3 km tracé door de stad, daarna splitsen de lijnen zich weer. Station Rivierwijk komt op dit gedeeld tracé, circa 1500 m van Station Deventer.

Hier werd ook voorgesteld om Station Deventer uit te breiden, met twee eiland-perrons, en vrije kruisingen aan de noordzijde. Ook zouden er veel meer treinen rijden. Dat gaat niet, zonder vier sporen over het gedeelde tracé. Bij voorkeur worden de sporen ingedeeld per richting, en met een vrije kruising (bij Snippeling) weer ontvlochten per richting.

Het nieuwe station komt boven of naast de ringweg, Dunantlaan (N348). Het tracé is hier licht gebogen, maar dat lijkt geen probleem. Het is onderdeel van de Staatslijn A van Zwolle tot Arnhem (1866).

Klik om te vergroten…

Nieuw station Deventer Rivierenwijk, op spoorlijn Arnhem / Almelo

Het station zou circa 5000 mensen bedienen. De Rivierenwijk zelf is een naoorlogse woonwijk, aan de zuidkant van de spoorlijn. Het geldt als achterstandswijk, en wordt de komende jaren volledig vernieuwd. Aan de noordkant van de spoorlijn liggen een kleinere vergelijkbare, buurt, een vijver, en sportvelden. Achter de sportvelden, aan de rand van de stad, ligt het nieuwe Deventer Ziekenhuis, omringd door weidse parkeerterreinen. Samen met de bouw van het station, zou dit gebied beter ingericht moeten worden. Het station kan zodoende ook het ziekenhuis bedienen, desnoods met een people-mover tussen perrons en ingang (circa 750 m).

Ook de buslijnen zouden aangepast worden, aan het nieuw station. Mogelijk kunnen alle drie nieuwe stations door een ringlijn verbonden worden. Dat hangt ook samen met een verschuiving van de Wilhelminabrug.

Het station zou worden bediend door een regionale metro Apeldoorn – Deventer, dat in Colmschate zou eindigen. Ook regionale treinen (stoptreinen), richting Almelo en Arnhem, zouden daar stoppen. De nieuwe stations en frequente diensten, veronderstellen een opwaardering van de lijnen naar Deventer, met uitzondering van de lijn naar Almelo. Die zou zijn rol als hoofdlijn Randstad – Twente juist verliezen, aan een HSL vanuit Zwolle.

Nieuw station Deventer-Rivierenwijk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s