Tram Haarlem: verlengde lijn Bloemendaal – Santpoort

De eerder voorgestelde Haarlemse tramlijn tussen Schalkwijk en Bloemendaal van verlengd worden, naar Santpoort en Velserbroek. De lijn maakt deel uit van een voorgesteld tramnet in Haarlem: lees daarom eerst de inleiding met lijst van lijnen.

De Bloemendaal-lijn is een radiale tramlijn, van noord-west naar zuid-oost. De verlengde tramlijn zou langs de noordwestrand van de Haarlemse agglomeratie lopen, meer als tangentlijn.

Klik om te vergroten: de eerder voorgestelde tramlijn Vijfhuizen – Schalkwijk – Bloemendaal…

Stedelijke tramlijn Bloemendaal - binnenstad - Schalkwijk

De verlengde lijn kan het tracé van de spoorlijn naar Santpoort gebruiken, dat vrij komt na de voorgestelde verschuiving naar de N208 / A208. Alleen bij eventuele reactivering van de spoorlijn naar IJmuiden, is het zinnig om het Santpoort- tracé naast een N208-tracé te handhaven. Hier wordt echter uitgegaan van een tramlijn naar IJmuiden, niet een spoorlijn.

Klik om te vergroten: verschoven spoorlijn langs N208…

Verlegging spoorlijn Haarlem - Velsertunnel langs N208

Handhaving van het Santpoort-tracé heeft in elk geval weinig gevolgen, voor verlenging van de tramlijn Schalkwijk – Bloemendaal. De tram kan namelijk over de weg: het tracé verschilt nauwelijks. Een onderdoorgang zou wel nodig zijn, aan de Wüstelaan, bij Station Santpoort Zuid.

De tram naar Bloemendaal rijdt door de Haarlemse binnenstad. Bij de IJsbaan kruist het de verschoven spoorlijn, bij het nieuwe ‘Station Kleverpark’. De tram kan hier al de oude spoorlijn op, maar het is beter om door het centrum van Bloemendaal te rijden. Het eerder beschreven tracé eindigt op het terrein van zorgcentrum Wildhoef. De tram kan verder over de Kennemerweg, of anders via Laan van Boreel de spoorlijn bereiken.

Beide tracés gaan richting Station Santpoort Zuid. Een tram over het spoor-tracé straat heeft haltes bij Veen en Duin en de Litslaan. Als het over straat rijdt, dan komen die bij de huidige bushaltes. In beide gevallen is er een halte Wüstelaan, bij het huidige Station Santpoort Zuid.

Van hier tot Station Santpoort Noord zijn er drie tracés mogelijk: over de Willen de Zwijgerlaan, over de Daniëlslaan, of over de spoorlijn. Één tussenhalte is voldoende, bij de Middenduinerweg.

Klik om te vergroten: verlenging in blauw, haltes, ook op spoor-tracé, in wit…

Verlenging Haarlemse tramlijn vanuit Bloemendaal naar Santpoort

Bij Station Santpoort Noord verlaat de tram het spoor-tracé. Het rijdt dan verder over de ringweg, Santpoortse Dreef. (Er is voldoende ruimte hier, voor een trambaan naast de weg). Een halte aan de hoofdweg naar IJmuiden (Hagelingerweg), geeft overstap op de noord-zuid tramlijn naar IJmuiden.

De tramlijn kruist vervolgens de A208, en dus ook de verlegde spoorlijn (voor de tweede keer). Een station hier, naast de Dreefbrug, bedient de noordkant van Santpoort, en de westkant van Velserbroek. De tram geeft dus twee keer overstap op de spoorlijn, dat gebruikt zou worden door een stadsregio-metro.

De tram rijdt verder over de Velserbroekse Dreef, en eindigt pal voor het winkelcentrum Velserbroek. Over de weg wordt de verlenging 5,5 km lang, over het spoor-tracé iets minder (het is minder bochtig). De voorgestelde tramlijn Vijfhuizen – Schalkwijk – Bloemendaal is al vrij lang (bijna 11 km), en de totale lengte komt dan op circa 16 km.

Tram Haarlem: verlengde lijn Bloemendaal – Santpoort

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s