Tram Gooi: tramlijn Hilversum – Huizen

Regionale tramlijn Gooi

Al jaren wordt gesproken over herstel van een tramnet in het Gooi. Daarvan is niets terechtgekomen: de enige lijn die kans maakte, een nieuw tracé over de Stichtse Brug naar Almere, is gedegradeerd tot snelbus over de A27, een zogenoemde HOV lijn. De laatste tram- plannen waren beperkt tot één lijn, langs de snelweg A1 en de Crailoose Weg (N527). Dat tracé is vooral gericht op de automobilist.

Hier wordt een eenvoudig tramnet in het Gooi voorgesteld, met vier lijnen: Bussum – Huizen, Bussum – Eemnes, Hilversum – Huizen, en Naarden – Hilversum. Het is niet gericht op de automobilist, maar verbindt vooral dorpskernen en stations. De regio heeft ongeveer 200 000 inwoners, genoeg om een tramnet te rechtvaardigen.

Voorstellen voor tramtracés in Het Gooi volgen vaak de lijnen van de voormalige Gooische Stoomtram (1882-1947), en dat is hier ook het geval. Bij de voorstellen is ook rekening gehouden met een bescheiden stadsnet in Hilversum. Als eerste wordt hier de tramlijn Hilversum – Huizen beschreven. Vanwege de beperkte ruimte wordt uitgaan van kleinere tweerichtingtrams.

Tramlijn Hilversum – Huizen

De oude tramlijn naar Huizen begon bij een remise aan de oostzijde van Station Hilversum, eigenlijk een tramstation. Na een kort stuk eigen tracé, liep de lijn verder over de Larenseweg: de overgang van remise naar straat is nog altijd zichtbaar, als inrit van de Connexxion busremise.

Het zou mogelijk zijn, om de oude toestand te herstellen, met een tramhalte achter Café Dudok. Het centrum ligt echter aan de overkant van het spoor: daarom liever een halte aan de voorkant van het station. Deze kan ook gebruikt worden door de voorgestelde noord-zuid lijn uit Naarden en Bussum, dat langs het Mediapark zou lopen.

Dat vereist een tramtunnel naar het Stationsplein, op de plek van de voormalige overgang. De ruimte is beperkt, en de bouw wordt ingewikkeld, maar het lijkt wel te kunnen. De tram kan de tunnel bereiken vanaf het oude tram-tracé: daarvoor moet de busremise en het ‘Connexxion-huisje’ gesloopt worden. Een tunnel naar de Larenseweg is ook een optie, maar dat vereist de sloop van de winkelrij aan de noordkant van de straat, bij het station.

Klik om te vergroten…

Gooi-regio tramlijn Hilversum - Laren - Huizen.

De tram rijdt verder de stad uit, over de Larenseweg, met een halte voor de kruising met Jan van der Heydenstraat (bij de Super de Boer). Net na de ringweg is er nog een halte, aan de rand van de stad.

Het tracé volgt de oude tramlijn over de heide naar Laren, met een halte bij het St. Janskerkhof (toegang natuurgebied). Aan de rand van Laren is een halte mogelijk bij de St. Janstraat, na de afrit van de A1. Het centrumhalte in Laren komt bij de Brink, met overstap op de voorgestelde tramlijn Bussum – Laren – Eemnes. Bij het begin van de Torenlaan volgt de tram de huidige eenrichtingsindeling, met een halte bij de Remiseweg (rotonde).

Klik om te vergroten…

Nieuwe tram door Laren, op oud tracé.

De Torenlaan is niet breed, en een tramlijn hier gaat duidelijk ten koste van het autoverkeer. Met verder één tussenhalte, bij het voormalige gemeentehuis, bereikt de lijn het centrum van Blaricum – veel kleinschaliger dan die van Laren. Het centrumhalte komt naast de Albert Heijn.

De oude tramlijn ging verder rechtdoor, over de Huizerweg: in Huizen sloot het aan op de tram Bussum-Huizen. Een tracé over de Huizerweg blijft een optie, voor een nieuwe lijn Bussum – Huizen – Blaricum. Omdat de groeikern Huizen aan de oostkant is uitgebreid, zou de nieuwe lijn uit Hilversum bij voorkeur ook de oostkant aansluiten.

Daarvoor is een nieuw tracé nodig, over de Bergweg. Dit is de bebouwingsgrens van Blaricum, met aan de westkant open veld: aan het einde komt er een halte Meentzoom, aan het noordpunt van Blaricum. De tramlijn gaat dan verder naast het fietspad naar Huizen: het volgt hier een landschapsgrens, met een voormalige zandgroeve aan de oostkant.

Over de heide naar Huizen…

Tram Blaricum - Huizen over de heide

Bij de Randweg draait de lijn, volgt kort de Randweg, en duikt dan onder het kruispunt in een korte tunnel. Het komt boven aan de oostkant van ‘t Merk, de ontsluitingsweg van de nieuwbouwijken. De eerste halte komt pas bij de Gemeenlandselaan: daar zijn goede looproutes naar de woonwijken. De volgende halte komt bij het winkelcentrum Oostermeent: een tracé aan de oostzijde van de weg is hier in het voordeel.

De lijn gaat nu verder over de Huizermaatweg, richting dorpskern. Twee bestaande bushaltes zijn als tramhalte geschikt: bij Fauna en De Haar. (De halteafstand is wel klein: de geplande HOV heeft één halte, bij Jol).

Klik om te vergroten…

Tram door Huizen-Oost naar busstation.

De lijn uit Hilversum eindigt bij het busstation, 700 m van het centrale plein van Huizen. Er is een goede tracé beschikbaar om het centrum heen, over Zuiderzee, Bestevaer, en Karel Doormanlaan, maar het lijkt beter om dat tracé over te laten aan een andere tramlijn, uit Bussum.

Wat niet kan, is een tram-tracé door de oude dorpskern van Huizen. De kronkelende straten met historische boerderijen, laten dat gewoon niet toe. De voormalige tram uit Naarden eindigde aan de westzijde van het centrum, vlak bij de dorpskerk. Daar sloot het aan, op de lijn naar Blaricum over de Huizerweg, en herstel van die tracés zou ook de westkant van Huizen met Blaricum en Laren verbinden: meer daarover later.

De tramlijn Hilversum – Huizen wordt 11,5 km lang, met 11-13 tussenhaltes, en een halteafstand van rond 850 m. Dat lijkt op een stadslijn, en dat is deze tramlijn ook. Het loopt vooral door woonwijken, en door de dorpskernen, in tegenstelling tot de officieel geplande HOV-lijn. De tram rijdt dan wel langzamer, maar het tracé is korter: 40 minuten Huizen Busstation – Station Hilversum is realistisch.

De overige lijnen zijn:

Tram Gooi: tramlijn Hilversum – Huizen

2 thoughts on “Tram Gooi: tramlijn Hilversum – Huizen

  1. bushater says:

    Helaas, er wordt nu gesproken over een snelbus, terwijl daarvoor over een tram werd gesproken.
    Tram is beter. Schoon, snel veilig, terwijl bij de bus gevaarlijk en vuil is.
    (bus, vertrekken vaak snel VOORDAT je ergens zit en als er alleen staanplaatsen zijn lijkt het wel dat ze op 2 wielen door de bocht gaan. Bij de busdiens werken, zo lijkt het, chauffeurs die voor andere regio’s te slecht waren)

    1. tramliefhebber says:

      Mee eens, tram is beter dan de bus. Ik ben weleens bijna gevallen omdat de bus snel optrok voordat ik zat of een staplaats had gevonden.
      Bij een zeer drukke bus (veel staande mensen) ook wel eens gehad dat ik het gevoel had dat de bus op 2 wielen door de bocht ging.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s