Intercity over de grens in Limburg

Het coalitieakkoord in de Provincie Limburg (PVV – CDA – VVD) belooft “bindende afspraken over grensoverschrijdend treinverkeer”. Het nieuwe College stelt:

De intercitylijnen moeten via een landelijke concessie doorrijden tot aan de dichtstbijzijnde HSL-stations (Düsseldorf, Aken, Luik), waarbij de volle ondersteuning vanuit de Provincie wordt georganiseerd.

Er wordt echter geen geld uitgetrokken, en daarom is het coalitieakkoord niet uitvoerbaar. België, Nederland en Duitsland gebruikten drie verschillende systemen bij de elektrificatie. Twee-systeem treinen zijn een eerste vereiste, maar ook de toestand van de lijnen is een probleem.

De Provincie wil de kosten afwentelen: dat beleid werd al door het vorige college bedacht. Het Intercity-netwerk wordt namelijk vanaf 2015 aanbesteed, en via de Motie Mastwijk-Anker wordt de nieuwe concessie-houder gedwongen, om twee-systeem treinen te bestellen. Dat veronderstelt dat de concessiehouder in één klap alle Intercity-treinen vervangt, en dat is natuurlijk niet het geval. En nieuwe treinen zijn ook niet voldoende…

naar Düsseldorf

Details staan er niet in het akkoord, maar de enige lijn richting Düsseldorf is die vanuit Venlo. Deze is tot Viersen in slechte staat, en deels teruggebracht tot enkelspoor. Zonder sanering kan hier geen Intercity rijden. Bovendien moet de trein kop maken in Mönchengladbach, om Düsseldorf te bereiken.

Ter vergelijking: hier werd een volledig nieuwe HSL Venlo – Neuss voorgesteld. Deze zou voor Neuss aansluiten op een HSL Nijmegen – Köln. De bestaande lijn zou opgaan in een nieuwe S-Bahn Venlo – Viersen – Neuss – Düsseldorf.

naar Aachen

De lijn tussen Heerlen en Aachen (over Eygelshoven Markt) is niet geëlektrificeerd en enkelsporig. De Provincie heeft eerder vastgesteld, dat verdubbeling een voorwaarde is voor het doortrekken van de Intercity. In de kleine lettertjes staat overigens, dat de Intercity uit Amsterdam juist niet doorrijdt naar Aachen: er rijdt een pendeldienst tussen Sittard en Aachen. Op zich is dat handiger dan een doorgaande Intercity-lijn, want dan zijn enkele nieuwe treinen voldoende.

Ter vergelijking: hier werd een volledig nieuwe HSL Sittard – Aachen voorgesteld, aansluitend op een nieuwe HSL Eindhoven – Sittard.

naar Liège

De lijn naar Liège is wel dubbelsporig, en wel in gebruik als internationale lijn. Nederlandse treinen kunnen echter echter niet doorrijden naar België, omgekeerd wel, op halve kracht (op 1500 V in plaats van 3000 V). Doorrijden van Maastricht naar Amsterdam op halve kracht is onzinnig: ook hier zijn nieuwe twee-systeem treinen nodig.

Ter vergelijking: hier werd een volledig nieuwe HSL Maastricht – Liège voorgesteld. Daarnaast werden ook een HSL Maastricht – Aachen en een aansluitende HSL Maastricht – Hasselt voorgesteld.

Intercity over de grens in Limburg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s