Regionale metro Utrecht – Aalsmeer

Rond Utrecht ontstaat een stedelijk-regionale metro, Randstadspoor. Het wordt een klassiek radiaal netwerk, met agglomeratie-diensten op bestaande lijnen, zonder nieuwe tracés. Hier wordt voorgesteld, de geplande Randstadspoor lijn naar Breukelen, door te trekken naar Aalsmeer. De lijn kan het tracé gebruiken van de voormalige spoorlijn Aalsmeer – Nieuwersluis. Deze bleef relatief lang in gebruik als goederenlijn, en het tracé is goed bewaard, en nog vrij van bebouwing. Een deel is in gebruik als busbaan, en zal volgens planning worden opgenomen in de Zuidtangent (HOV-baan). De hier voorgestelde lijn zou deze busbaan geheel vervangen.

Bij Aalsmeer zou de verlengde lijn aansluiten op de voorgestelde Metro Haarlemmermeer, een lichte metro met een lijn Haarlem – Aalsmeer.

Lichte metro in Aalsmeer (vanuit Haarlem)…

Lichte metro in Aalsmeer, lijn vanuit Haarlem.

De logica van het voorstel ligt vooral in deze aansluiting: de nieuwe lijn is niet alleen bedoeld, om Aalsmeer met Utrecht te verbinden. Zonder de lichte metro, is Schiphol een mogelijke eindpunt voor de verlengde lijn. Aansluiting op de bestaande Schiphollijn en station is niet noodzakelijk, maar de aanleg zal moeilijk zijn. Een alternatief is dan, om de lichte metro door te trekken naar Uithoorn, met overstap daar op Randstadspoor richting Mijdrecht, Breukelen en Utrecht. Dat is makkelijker in de aanleg, maar dan is er een extra overstap tussen Utrecht en Schiphol.

Tracé Breukelen – Aalsmeer

De oude lijn takte af van de spoorlijn Utrecht – Amsterdam bij het voormalige Station Nieuwersluis. Door de verbreding van het Amsterdam-Rijn Kanaal, is deze plek inmiddels geïsoleerd: herstel van deze aansluiting heeft geen zin. De nieuwe lijn zou aan de noordrand van Breukelen aftakken, en moet dan naar het westen draaien.

Het tracé hier hangt af van het punt, waar het nieuwe op het oude tracé aansluit. Hier wordt uitgegaan van een tracé naast de Ter Aase Zuwe. Een gebogen tracé, om de noordkant van Nieuwer Ter-Aa, lijkt dan de beste optie. De aftakking moet kruisingsvrij zijn, en de lijn moet ook de verbrede A2 kruisen: een deel zou in tunnel lopen.

Klik om te vergroten…

Verlenging Randstadspoor naar Mijdrecht.

Een tracé langs de Ter Aase Zuwe beperkt de gevolgen voor het beschermd veenweide-landschap, ten westen van de A2. Het vermijdt ook de historische lintbebouwing van Vinkeveen / Demmerik, door deze te kruisen aan de zuidkant, op de hoek Demmerik / Ter Aase Zuwe. De oude lijn boog hier naar het noorden, om de kern van Vinkeveen te bedienen. De nieuwe lijn kan hier een station krijgen, maar dit is wel het uiteinde van het dubbele lintdorp.

De nieuwe lijn daalt naar de Mijdrechtse droogmakerijen (4-5 m lager gelegen), en sluit aan op het oude tracé. De oude lijn maakt een slinger om zowel Wilnis als Mijdrecht te bedienen: verder volgt het de sloten, wegen en dijken van de droogmakerij. Wilnis is naar de lijn toegegroeid, met de nieuwbouwwijk Veenzijde. Dat rechtvaardigt twee stations, aan de Ir. Enschedeweg (N212) en de Veenweg.

Het tracé loopt langs het bedrijfsterrein van Mijdrecht, en draait naar het oude station, op 200 m van de dorpsstraat. Het tracé is bijna geheel beschikbaar, met uitzondering van een brandweerkazerne naast het oude station. Het nieuwe station kan beter op viaduct – op gelijke hoogte met de dorpskern, dat niet tot de droogmakerij hoort. Een tweede station aan de noordrand van Mijdrecht is ook mogelijk.

Het tracé loopt naast de N201 richting Uithoorn. De oude lijn kruiste enkele polderwegen: de nieuwe lijn moet kruisingsvrij worden aangelegd. Vanaf de rand van Uithoorn is het tracé in gebruik als vrijliggende busbaan, op circa 400 m afstand van de N201. Ten behoeve van de verlengde Zuidtangent, is een tunnel onder de Zijdelweg aangelegd. (Deze is niet bruikbaar voor een trein, en moet weer uitgegraven worden).

Klik om te vergroten…

Huidige busbaan in Uithoorn op tracé oude spoorlijn.

Ook het spoor-tracé tussen Uithoorn en Aalsmeer is inmiddels omgebouwd tot busbaan. Vanaf de Noorddammerweg ligt het weer naast de N201. Dit gedeelte bedient de nieuwbouwwijken Legmeer en Legmeer-West: de nieuwe spoorlijn krijgt een of twee haltes, in elk geval bij de Noorddammerweg.

Vanaf de rand van Aalsmeer is het oude tracé niet meer beschikbaar: het is nu een fietspad, maar er is een woonwijk omheen gebouwd. De nieuwe spoorlijn zou daarom de N201 volgen. Bovendien wordt vanaf de Legmeerdijk het tracé gedeeld met de voorgestelde lichte metro naar Haarlem, dat begint bij de bloemenveiling.

Klik om te vergroten…

Verlenging Randstadspoor via Uithoorn naar Aalsmeer.

Er is daarvoor voldoende ruimte, omdat een nieuwe weg (om Aalsmeer heen), de bestaande weg vervangt. De huidige N201 wordt zelfs gesloten voor het doorgaand verkeer: het wordt door de Zuidtangent-bussen gebruikt. In Aalsmeer, kan de spoorlijn waarschijnlijk op maaiveld, met stations bij de Ophelialaan en de Van Cleefkade (looproute naar centrum).

De lijn zou eindigen bij het station Aalsmeer-Centrum, met overstap richting Haarlem, maar niet rechtstreeks naar Schiphol. De voorgestelde licht metrolijn naar Haarlem (‘rode lijn’) volgt ook de N210, en loopt ten zuiden van de luchthaven. In Hoofddorp kruist het wel de ‘blauwe lijn’, dat zowel bestaande als nieuwe terminals kan bedienen.

Twee mogelijke tracés Hoofddorp – Schiphol…

Lichte metrolijnen kruisen in Hoofddorp, met tracés naar Schiphol.

Het doortrekken van Randstadspoor naar Schiphol is wel een optie, zelfs in combinatie met een lichte metro langs de N201. De verlengde lijn krijgt een station bij Schiphol-Rijk, en draait dan weg van de N210, om de A4 te volgen naar Schiphol-Centrum. Dit tracé wordt hier verder niet beschreven.

De lijn Breukelen – Aalsmeer-Centrum wordt 23 km lang, met 9-11 stations. Het lijkt niet handig om het te koppelen aan een lange lijn ten zuiden van Utrecht. Met nieuwe keersporen zouden de treinen bijvoorbeeld van Aalsmeer tot Lunetten rijden: deze Randstadspoor lijn wordt dan circa 40 km lang.

Regionale metro Utrecht – Aalsmeer

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s