Tram Delft: ringlijn

Hier werd al eerder een eigen Delftse tramnet voorgesteld, met twee radiale lijnen in de vorm van een X. Dit bescheiden net bedient alle vier kwadranten van Delft. Een ring-tramlijn (circa 9 km lang) kan de kwadranten onderling verbinden, en de aansluiting op de spoorlijn naar Rotterdam verbeteren. De eerste versie van dit voorstel ging uit van een station Delft-Noord, maar naar de aanleg van de Delftse spoortunnel is duidelijk dat deze te ver naar het noorden zou liggen, om de noordhelft van Delft goed te bedienen.

Als er een station komt, dan ligt het waarschijnlijk in het huidige tuinbouwgebied ‘t Haantje, dat bij de Gemeente Rijswijk hoort. Dit gebied wordt langzaam volgebouwd, onder de naam Rijswijk-Buiten, met vooral laagbouw. Er was ooit sprake van een centrum-gebied met een nieuw station, maar dat lijkt uit de plannen verdwenen. De Rijswijkse plannen houden helemaal geen rekening met de aansluiting op Delft-Noord, en mocht er daar ooit een station komen, dan zal het de noordelijke wijken van Delft nauwelijks bedienen.

De hier eerder voorgesteld station midden op het DSM-terrein had dat wel gedaan, maar lijkt zoals gezegd niet haalbaar. De ringlijn zelf blijft wel haalbaar: het rijdt dan via de Wateringse Vest en de Ruys de Beerenbrouckstraat, ten zuiden van het DSM-terrein. De reden om hier een tram boven een bus te kiezen, is dat een groot deel van het tracé vertramd zou worden ten behoeve van de radiale lijnen.

De ringlijn is een langwerpige lus, van de westkant van Station Delft-Zuid, naar de oostkant van hetzelfde station. De route wordt ‘met de klok’ beschreven. De tram rijdt, vanaf het stationsplein, over de groenstrook naast de Kruithuisweg, naar de Voorhofdreef. Het tracé op de Voorhofdreef wordt gedeeld met een radiale lijn. Bij Winkelcentrum De Hoven sluit het aan, op het bestaande tram-tracé. Bij de Westlandseweg, draait de bestaande lijn richting binnenstad: de ringlijn gaat rechtdoor, over de Krakeelpolderweg en Westplantsoen. Op dit gedeelte komen er haltes bij de Brandweer (overstap op een oost-west streektramlijn), bij de Buitenwatersloot, en bij het Wilhelminapark. In de Beerenbrouckstraat, gebruikt de tram het eerder beschreven radiaal tracé (noord-west kwadrant).

Via bestaande tracé op de Wateringsevest, met overstap op lijn 1 en 19, rijdt de tram naar de Insulindeweg. Het gaat verder via de Bonairestraat, de St. Jorisweg en de Van Miereveltlaan, samen een randweg ten oosten van de binnenstad. Op dit gedeelte krijgt de lijn haltes op de hoek van de Bonairestraat, en bij de Palamedesstraat, Koepoortbrug en Oostplein. Via de Julianalaan bereikt de lijn het reeds geplande tramtracé naar de TU Delft. Afhankelijk van de plek van de halte Mijnbouwplein, zou de lijn eventueel via de Mijnbouwstraat lopen: er komt ook een halte bij de Vredeskerk (tweede overstap op een oost-west streektramlijn). Na de TU, eindigt de geplande radiale lijn op Science Park Technopolis. De ringlijn draait hier naar het oosten, over de groenstrook aan de noordzijde de Kruithuisweg. Via een nieuwe trambrug kruist het de Delftse Schie, en bereikt het een eindpunt aan de oostzijde van Station Delft-Zuid.

Tram Delft: ringlijn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s