Bustunnel Buitenhuizen (Noordzeekanaal)

Met de aanleg van een bustunnel onder het Noordzeekanaal, bij de huidige pont Buitenhuizen, worden nieuwe verbindingen mogelijk tussen de Zaanstreek en Haarlem, en ook tussen Amsterdam-West en Beverwijk. Op deze plek stond al langer een verkeerstunnel gepland, maar deze is uiteindelijk dichter bij Velsen gebouwd – de huidige Wijkertunnel in de snelweg A9. Hier wordt nadrukkelijk geen grote verkeerstunnel bij Buitenhuizen voorgesteld, maar een bustunnel (bij voorkeur met fietstunnel).

Klik om te vergroten…

Bustunnel onder Noordzeekanaal bij Buitenhuizen: de regio.

Tussen de Wijkertunnel en de Hemspoortunnel, ligt er geen oeververbinding. De voorgestelde tunnel maakt drie nieuwe buslijnen mogelijk. De eerste is een noord-zuid lijn van Station Krommenie, via Assendelft en Spaarndam, naar Station Haarlem. Ten noorden van het kanaal vervangt deze de huidige lijnen 63 en 56, in elk geval in Assendelft. Spaarndam komt op een doorgaande buslijn te liggen, met hogere frequenties. (De huidige lijn 14 is een pendeldienst naar de rand van Haarlem).

Vanaf Koog and de Zaan, kan een nieuwe oost-west lijn via Westzaan rijden, naar Velserbroek en Santpoort (of naar Haarlem-Noord). Deze zou goed aansluiten op het voorgestelde tramnet in Haarlem, en op de verlegde spoorlijn Haarlem – Velsertunnel, maar is ook los daarvan een aanwinst.

De derde nieuwe verbinding loopt van Station Sloterdijk, door het Westelijk Havengebied van Amsterdam, en door het havengebied van Velsen-Noord, naar Station Beverwijk. Deze zou delen van de huidige lijnen 82 en 59 combineren.

Buslijnen via een bustunnel Buitenhuizen.

Het dak van een tunnel onder het Noordzeekanaal moet ongeveer 20 m diep liggen. Dat betekent dat er lange toeritten nodig zijn – de Tweede Coentunnel heeft een totale lengte van 1300 m, inclusief toeritten. Het kanaal zelf is maximaal 270 m breed. Daarom moeten de toeritten honderden meters van de oevers beginnen, of ze worden gebogen in een U-bocht, zoals bij de zuidelijke afritten van de Velsertunnel. (Een spiraal-toerit is waarschijnlijk niet haalbaar, omdat bussen een ruime bocht eisen). Een gebogen toerit heeft ook het voordeel, dat haltes mogelijk zijn op de oevers, met overstap op buslijnen langs het Noordzeekanaal. De noordelijke toerit komt waarschijnlijk evenwijdig aan de Provincialeweg te liggen, en de zuidelijke toerit naast Zijkanaal C.

Bustunnel bij huidige pont Buitenhuizen, Noord-Holland.

De huidige pont bij Buitenhuizen wordt gebruikt voor reizen over een afstand van 5 km of meer: in zijn directe omgeving is er nauwelijks bebouwing. De nieuwe buslijnen bieden voor de meeste gebruikers van de pont een goed alternatief. De pont zelf blijft gewoon varen, voor auto- en vrachtverkeer: het is een belangrijke alternatieve route, als de verkeerstunnels gestremd zijn. Fietsers worden in elk geval niet benadeeld door de komst van de bustunnel, en als een fietstunnel ook mogelijk is, dan kunnen ze het kanaal oversteken zonder wachttijd.

Bustunnel Buitenhuizen (Noordzeekanaal)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s