Stadsregio-lijn Nijmegen – Gennep

De dubbele stadsregio Arnhem – Nijmegen is geschikt voor een eigen netwerk van regionale lijnen, vergelijkbaar in schaal met enkele S-Bahn systemen in Duitsland. Dat is ook al jaren in onderzoek, al lijkt het geen prioriteit te hebben. Hier wordt een nieuwe verbinding naar Gennep voorgesteld. Een lijn van het stadsregionale netwerk bedient dan Heyendaal (Radboud Universiteit campus), Mook (3000 inwoners), en Cuijk (17 000 inwoners), en krijgt Gennep (17 000 inwoners) als eindpunt.

Het voorstel is eenvoudig: een aftakking van de bestaande Maaslijn, ten zuiden van Cuijk. De aftakkende lijn volgt het tracé van de oude spoorlijn Boxtel – Wesel (Boxteler Bahn, Duits Lijntje), tot in Gennep. Zodoende wordt de oostkant van de Maas beter aangesloten. Het voorstel ligt voor de hand, en maakt dan ook geen aanspraak op originaliteit.

S-bahn Nijmegen - Cuijk - Gennep.

Het voorstel heeft drie delen. De bestaande lijn uit Nijmegen wordt verdubbeld en geëlektrificeerd: deze is nu grotendeels enkelsporig. Dat is een minimale vereiste voor de lijn naar Gennep. Hier werd eerder voorgesteld, de hele Maaslijn uit te bouwen tot hogesnelheidslijn (HSL), en dat impliceert viersporigheid over de hele lijn. De benodigde extra capaciteit voor treinen naar Gennep vormt in dat geval geen probleem.

Vervolgens is een nieuwe verbindingsboog nodig, richting Gennep. De oude (nu een fietspad) lijkt niet geschikt voor bijvoorbeeld de nieuwste Sprinters, die 140 km/h halen tussen stations. Tot slot moet het tracé van de Boxteler Bahn naar Gennep worden hersteld (bij voorkeur dubbelsporig), en geëlektrificeerd.

Klik om te vergroten…

Tracé Boxteler Bahn / Duits Lijntje tussen Cuijk en Gennep.

Dit gedeelte van het tracé is nog goed bewaard, en deels te bewandelen. Het loopt eerst langs een fabrieksterrein, en passeert daarna een nieuwe natuurgebied, een voormalige meander van de Maas. (Het tracé is verhoogd, juist vanwege overstroming gevaar). Er zijn weinige kruisende wegen.

Aan de westkant van de Maas had de oude lijn éen station, bij Oeffelt (2300 inwoners). Het stationsgebouw ligt er nog, maar een deel van het tracé daarnaast is inmiddels bebouwd. De sloop van enkele huizen lijkt onvermijdelijk, omdat ook een verschoven tracé niet tussen de huizen door kan. Het station blijft tamelijk ver van de dorpskern liggen.

Klik om te vergroten…

Tracé voormalige spoorlijn Boxtel - Wesel bij Oeffelt, Brabant.

De lijn moet nu de Maas kruisen, richting Gennep. De oude spoorbrug is omgebouwd tot verkeersbrug, maar is aan vervanging toe. Er moet in elk geval een nieuwe verkeersbrug worden aangelegd, aan de noordzijde van de bestaande brug: deze kan bij de bouw van de nieuwe brug gelijk vervangen worden. Niet de kruising van de Maas zelf, maar van de N271, is waarschijnlijk het grootse probleem hier. Deze weg is namelijk als snelweg uitgevoerd, en verdiept aangelegd. Komt de spoorlijn terug op zijn oude plaats, dan rijdt de trein dwars over de afritten. Om dat te voorkomen moet de spoorlijn blijven stijgen na de Maasbrug, om de N271 en de afritten op viaduct te kruisen.

Klik om te vergroten…

Heropening Station Gennep, als eindpunt S-Bahn vanuit Nijmegen en Cuijk

Gelukkig is er voldoende ruimte om weer te dalen, in de bebouwde kom van Gennep. Dat het tracé iets verhoogd ligt, is dan een voordeel: de kruisende Spoorstraat kan onder het spoor. Verder zijn er geen kruisende wegen, en is er voldoende ruimte naast de bestaande weg, dat iets naar het noorden wordt verschoven. Het station komt tegenover zijn oude plek, op het grasveld tegenover het huidige busstation – op de plek waar nu een locomotief staat, als herinnering aan de oude spoorlijn. De stationslocatie, aan de rand van het centrum, is niet te verbeteren.

De afstand Nijmegen – Gennep wordt 24 km. Met haltes in Heyendaal, Mook, Cuijk, Oeffelt, en eventueel Cuijk-Noord, zou de reis ongeveer 22-25 minuten duren. Afstand een reistijd zijn normaal voor een lijn van een stedelijk-regionale metro (S-Bahn).

Verlengen naar Goch?

Verlengen naar Goch lijkt weinig voordelen te bieden. In Gennep is het emplacement ten oosten van het centrum bebouwd, en daarna loopt het tracé door natuurgebied. Het grootse probleem is echter dat de Boxteler Bahn ontworpen werd voor doorgaand vervoer naar Noord-Duitsland. Het loopt dwars door de velden richting Wesel, en negeert de omliggende dorpen en de regionale structuur. (De huidige snelweg / Autobahn E31 heeft een vergelijkbare functie, en loopt hier evenwijdig aan de voormalige Boxteler Bahn).

Aan de Duitse kant van de grens, is het tracé te volgen als beboste strook in het landschap, meestal buiten de dorpen om. (Het gebied is ook niet dicht bevolkt). Bij Hassum zijn stationsterrein en gebouwen goed behouden, maar die liggen ook ruim buiten het dorp Hassum zelf. Alleen in Asperden ligt het tracé naast het dorp, maar daarop zijn onlangs woningen gebouwd. Ook in Goch is het tracé bij het station volgebouwd.

Klik om te vergroten…

Boxteler Bahn door de velden, vanuit Gennep, richting Goch en Wesel.

Bij Station Goch was er vroeger overstap tussen de Boxteler Bahn en de Linksniederrheinische Strecke richting Kempen en Krefeld. Voor Goch en de overige stations op die lijn, geeft herstel van de lijn Kleve – Nijmegen een betere verbinding met Nijmegen. (Deze verbinding was nog tot 1991 in gebruik).

Hier zijn eerder twee nieuwe lijnen voorgesteld: een regionale tramlijn Nijmegen – Kleve, dat deels over de weg loopt, en een spoorlijn Nijmegen – Kleve – Xanten over ongebruikte spoortracés, met een nieuwe tunnel onder de Rijn naar Wesel. Hiermee zou de Linksniederrheinische Strecke goed aangesloten worden richting Nijmegen. Voor de langere afstand, is de voorgestelde HSL Nijmegen – Köln een veel beter alternatief, dan reizen over Cuijk en Gennep. (Het HSL-tracé kruist de voormalige Boxteler Bahn, aan de rand van Gennep).

Stadsregio-lijn Nijmegen – Gennep

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s