Uitbouw spoorlijn Oss – Nijmegen

De eerder voorgestelde uitbouw van de westhelft van de spoorlijn Den Bosch – Nijmegen zou het tracé verbeteren, en de lijn geschikt maken voor een stadsregionale dienst. Hier wordt de verdere uitbouw van de lijn beschreven, tussen Oss en Nijmegen, met vier sporen tussen Wijchen en Nijmegen. De lijn is in 1881 gebouwd als enkelsporige regionale lijn door agrarisch gebied, maar is nooit goed aangepast aan zijn huidige inter-regionale functie. De enkelsporige Maasbrug bij Ravenstein, dat al vanaf de bouw op een tweede spoor ligt te wachten, typeert de achterstelling van de lijn.

Spoorlijn Den Bosch - Oss - Nijmegen.

De voorgestelde stadsregionale dienst uit Den Bosch zou eindigen in Berghem, aan de rand van Oss. Daarna loopt de spoorlijn door open laaggelegen gebied, waar vroeger de Beerse Maas doorheen stroomde in winter. (De lijn werd gebouwd met een viaduct in de weide, om het water doorheen te laten). Met twee makkelijk te verruimen bochten is dit gedeelte eventueel geschikt voor hoge snelheden. Twee sporen lijken hier voldoende, want de streek is ook dunbevolkt, met slechts één station, Ravenstein. De totale bevolking van de voormalige gemeente Ravenstein is rond 8500, en dat rechtvaardigt hooguit een aanvullende regionale dienst, met 2/3 treinen per uur.

De oude vestingstad Ravenstein ligt aan de Maas, maar het station werd in de velden gebouwd. Verschuiving naar de kern is mogelijk, maar het huidige station ligt juist gunstig voor de naburige dorpen. Uiteraard moet de brug twee sporen krijgen, maar dat is waarschijnlijk ook voldoende.

Klik om te vergroten…

Spoorlijn Oss - Ravenstein - Wijchen, door traverse Beerse Overlaat.

Aan de overkant van de Maas gaat de lijn onder de snelweg A50, en bereikt Wijchen, dat tot de agglomeratie Nijmegen hoort. Een hoogfrequente dienst kan op deze lijn mogelijk vier nieuwe stations aandoen. Daarvoor is viersporigheid wel een vereiste. In Wijchen liggen ruime groenstroken naast de lijn, met ruimte voor de bouw van onderdoorgangen. Een nieuw station Wijchen West (op de plek van de voetgangerstunnel), zou de westelijke nieuwbouwwijken bedienen. Het bestaande station ligt vlak bij de dorpskern, maar hier liggen drie overgangen vlak bij elkaar. Verdiepte aanleg is wel een optie, tussen Klapstraat en Hoefsestraat. Het grote bedrijventerrein Wijchen-Oost verdient ook een station, aan de Buys Ballotstraat.

Klik om te vergroten…

Twee nieuwe stations in Wijchen, Gelderland.

Na de A73 begint de bebouwde kom van Nijmegen. Op zich is er voldoende ruimte voor extra sporen bij Station Nijmegen-Dukenburg, het is echter niet ontworpen met het oog op uitbreiding. De extra sporen zuiden aan de buitenkant van de perrons komen, of twee sporen aan de zuidkant. Dat moet wel afgestemd worden op de uitbreiding verderop.

De spoorlijn kruist het Maas-Waal Kanaal: aan beide kanten van de brug is er ruimte voor nieuwe sporen. Bij het bedrijfsterrein Winkelsteeg plant de gemeente Nijmegen een nieuw station, maar inpassing is problematisch. De trein vanuit Nijmegen komen hier van een helling af, en het tracé is gebogen, met nog een S-bocht bij de Neerbosscheweg. Aanleg van vier sporen hier vereist waarschijnlijk de sloop van enkele woningen aan de Mulderstraat.

Klik om te vergroten…

Aanpassing tracé t.b.v. nieuw station Winkelsteeg / Goffert in Nijmegen.

Met een nieuw tracé op viaduct boven de Neerbosscheweg, lijkt een station wel mogelijk, maar dan wel op enkele meters van het geïsoleerde flatgebouw tussen de rijbanen van deze weg. Anders kan het station dichter bij het Maas-Waal Kanaal, ter hoogte van de Symfoniestraat. Daarmee wordt de woonwijk Neerbosch-Oost goed bediend: de werkgelegenheid op het bedrijfsterrein (chipfabriek, Philips-dochter) krimpt al jaren.

Het tracé langs de Hatertseveldweg, dat gedeeltelijk lager ligt dan de woonwijk eromheen, kan bij aanleg van vier sporen verdiept of overkluisd worden. Afhankelijk van de plek van een station Winkelsteeg, is ook op dit gedeelte een nieuw station mogelijk – bij de voetgangersbrug naar de Muntstraat, of aan de Groenestraat.

Klik om te vergroten: nieuwe stations, twee alternatieven, in blauw en geel…

Nieuwe stations in Nijmegen op de lijn uit Den Bosch / Oss.

De aansluiting met de Maaslijn, vlak voor Station Nijmegen, moet volledig verbouwd worden. Hier zou de lijn uit Den Bosch aansluiten op de voorgestelde HSL uit Maastricht langs de Maaslijn, de voorgestelde HSL Köln – Nijmegen ten oosten van de Maas, en een heropende lijn uit Kleve.

Mogelijke treindiensten Den Bosch - Nijmegen na uitbouw spoorlijn.

De lijn Den Bosch – Nijmegen is 44 km lang. Ook toekomstige inter-regionale treinen zouden in Oss stoppen, ongeveer halverwege, en daarom zijn zeer hoge snelheden hier niet aan de orde. De huidige 30 minuten over de afstand kan wel verbeterd worden. Stadsregionale diensten rond Den Bosch en Nijmegen, sluiten beter aan bij de regionale structuren, dan de huidige doorgaande stoptreinen.

Uitbouw spoorlijn Oss – Nijmegen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s