Metro Den Haag: naar Segbroek en Loosduinen

Hier wordt een deel van een mogelijk Haags metronet voorgesteld: een lijn van station Den Haag Centraal naar Segbroek en Loosduinen. Om het overzichtelijk te houden, wordt het netwerk (een lichte metro) in deel-tracés beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Den Haag.

Deze lijn zou aftakken van de eerder voorgestelde metrolijn van CS naar Scheveningen. Geen van beide voorstellen is origineel: het naoorlogse Plan Dudok omvatte een ‘stadsspoor’, met een vergelijkbaar tracé.

Klik om te vergroten …

Licht volautomatische metronet in Den Haag, tak naar Loosduinen.

De splitsing van de twee lijnen kan waarschijnlijk op maaiveld, net ten noorden van het Hubertus-viaduct. De Segbroek-lijn zou dan ook op viaduct de Koninginnegracht kruisen, en dan naast het wegviaduct tussen Madurodam en Teldersweg lopen, met daar ook een station. Als een tunnel onder de gracht nodig is, dan komt het station onder het voorplein van Madurodam. In beide gevallen, moet het bestaande wegviaduct worden ‘verschoven’ (in werkelijkheid sloop en herbouw), om ruimte vrij te maken.

Daarna loopt het tracé aan de noordzijde van de Teldersweg, door de Scheveningse Bosjes, mogelijk deels op maaiveld. Een tunnel begint in elk geval vóór de Scheveningseweg, en gaat verder onder de Johan De Wittlaan. Vanwege de concentratie van bestemmingen, krijgt dit stuk twee stations vlak na elkaar: naast het Congrescentrum, en bij het Museon.

De lijn kruist vervolgens de Van Boetzelaarlaan, en het tracé van een mogelijke tweede metrolijn naar Scheveningen. Deze zou tramlijn 11 volgen, dat zelf op een oude spoorlijn loopt. Naast de weg loopt hier het Afvoerkanaal (dat uitmondt in de haven van Scheveningen). Het terrein aan de overkant ligt iets lager, en daarom kan de Segbroek-lijn beter onder het kanaal en de andere metrolijn, met een overstapstation.

Klik om te vergroten …

Lichte volautomatische metro in Den Haag, tracé door Segbroek.

Na het kanaal, loopt de lijn door Stadsdeel Segbroek: het is een grotendeels vooroorlogse stadsuitbreiding, maar het tracé loopt langs latere bebouwing. De straat ( Segbroeklaan) is breed, en de lijn zou eventueel naar een viaduct kunnen stijgen. Het volgend station komt ter hoogte van het Haga-Ziekenhuis, aan een winkelstraat (Fahrenheitstraat).

Het tracé volgt de bocht van de Segbroeklaan naar de Sportlaan, met een station tussen Kwartellaan en Wildhoeflaan. Van hier kan de lijn rechtdoor naar Kijkduin, over de Vrijenhoeklaan. Sommige oude metroplannen voorzagen ook een lijn naar Kijkduin, maar dan via Laan van Meerdervoort. De geplande ‘stadsspoor’ van Dudok draaide hier naar het zuiden, langs De Savornin Lohmanplein.

Een optimaal tracé voor de nieuwe metrolijn loopt eerst langs De Savornin Lohmanplein, en vervolgens over de Laan van Meerdervoort naar Loosduinen. Dat vereist een tunneltracé door de sportvelden bij de Bosjes van Pex, en ook de sloop van een galerijflat aan de Ridderspoorweg. (Heel misschien kan de metro onder het gebouw, dat op een oude duin is gebouwd, maar sloop is waarschijnlijk makkelijker). Het station komt in elk geval onder het plantsoen, tegenover het winkelcentrum. Hier zou de lijn aansluiting geven op een mogelijke metrolijn langs het Laakkanaal.

De lijn gaat verder over het huidige tracé van Randstadrail lijn 3. De metro zou zijn stadsregionale functie overnemen, maar wellicht blijft er een tram rijden. In elk geval komt het volgende station tussen de Wagnerlaan en Muurbloemweg. Daarna volgt het tracé de brede straten: de Laan van Meerdervoort gaat over in de Ockenburghstraat, de randweg van Den Haag. De lijn kan hier mogelijk op viaduct.

Alles is hier met de rug naar de hoofdweg gebouwd, en de beste plek voor een volgend station is bij de Beethovenlaan. Het eindstation komt ter hoogte van de Loosduindse Hoofdstraat, vlak bij het winkelcentrum.

Klik om te vergroten …

Lichte volautomatische metro in Den Haag, tracé naar Kijkduin of Loosduinen.

Technisch kan de lijn worden doorgetrokken langs de randweg, maar het tracé is hier 180 graden gedraaid ten opzicht van zijn beginpunt. Verlenging richting Wateringen betekent een grote omweg, voor reizigers van/naar het centrum van Den Haag. Een verlenging richting Westland lijkt veel zinniger: meer daarover later.

Deze tak van de metro wordt 8700 m lang, gemeten vanaf de aftakking, en 11 km vanaf Centraal Station. De reistijd vanaf Centraal Station naar Loosduinen wordt ongeveer 20 minuten (tegenover de huidige 30 minuten met lijn3).

Metro Den Haag: naar Segbroek en Loosduinen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s