Metro Den Haag: Laakkanaal-tracé

Hier wordt een deel van een mogelijk Haags metronet voorgesteld: een metrolijn van station Den Haag HS naar Stadsdeel Loosduinen, deels onder het Laakkanaal. Om het overzichtelijk te houden, wordt het netwerk in deeltracés beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Den Haag.

De voorgestelde metrolijn loopt van het De Savornin Lohmanplein, naar het centrum van Den Haag. Het is een radiale lijn, ook al lijkt dat anders op de kaart. Den Haag heeft namelijk een ruitvormig structuur, bepaald door de oude strandwallen. De metrolijn kruist de hoofdstraten met een hoek van 45 graden, maar zijn tracé is daardoor korter.

Klik om te vergroten…

Lichte metro in Den Haag, van Station HS naar Savornin Lohmanplein

De eerder voorgestelde metrolijn naar Segbroek en Loosduinen volgt juist de hoofdstraten, en heeft een L-vormig tracé. De twee lijn kruisen bij De Savornin Lohmanplein: mogelijk kan het Laakkanaal-tracé verderop beginnen, bij Kijkduin.

In elk geval komt het station ‘Lohmanplein’ onder de Thorbeckelaan te liggen. De Segbroek-lijn krijgt een station onder het plantsoen, en zou de functie overnemen van Randstadrail lijn 3. De Laan van Meerdervoort behoudt wel een tramlijn, met overstap op beide metrolijnen. Het Laakkanaal-tracé volgt de brede Thorbeckelaan en Volendamlaan, in ondiepe tunnel. Voor een lichte metro is een station onder de Oude Haagweg technisch haalbaar, ondanks een een S-bocht in het tracé. De metro geeft hier overstap op tram 2.

Aan het einde van de Volendamlaan ligt er nog een S-bocht, bij het Monnickendamplein. Om een tunnel onder het Laakkanaal te bereiken, zou de kerk op de hoek wel gesloopt moeten worden. Het is overigens ook mogelijk dat de metrotunnel onder de Soestdijksekade komt, naast het kanaal. Een station hier geeft overstap op Randstadrail lijn 4.

Tot aan de Fruitweg is het tracé nagenoeg recht. De goede aansluiting op het stratenpatroon rechtvaardigt stations bij zowel het Soestdijkseplein als het Veluweplein, ook met een onderlinge afstand van 700 m.

Klik om te vergroten…

Lichte metro in Den Haag, tracé onder Laakkanaal.

Bij de Fruitweg moet het tracé rekening houden met een metrolijn richting Escamp. In elk geval volgt het tracé het Laakkanaal, met een bocht richting spoorlijn. Bij de Viaductweg (woonwagenkamp), zou het metro-tracé op het spoor-tracé aansluiten, en loopt verder richting Station Hollands Spoor. De aansluiting moet ook rekening houden met de lijn vanuit Escamp, en een 2e metrolijn vanaf Scheveningen (over het tracé van tram 11).

De metro kan het bestaande tramtracé langs de spoorlijn gebruiken, aan de stadszijde, maar een tracé aan de ‘achterkant’ van het spoor is wellicht makkelijker in aanleg. De lijn krijgt in elk geval een station aan de Vaillantlaan. Het tracé langs de spoorlijn en door Station Hollands Spoor wordt apart beschreven. Het is bedoeld als stamlijn, en zou doorlopen tot in elk geval station Laan van NOI, met mogelijke aftakkingen in drie richtingen.

Klik om te vergroten…

Aansluiting mogelijke metrolijnen in Den Haag, op spoor-tracé naar Station HS.

Lijn vanaf Kijkduin?

Oude plannen voor een stadsspoor of semi-metro voorzien een lijn onder de Laan van Meerdervoort, met een eindpunt bij Kijkduin. Het hier eerder voorgestelde Segbroek-tracé volgt deels de Laan van Meerdervoort, maar draait de ander kant op, naar het centrum van Loosduinen. Een Laakkanaal-tracé zoals hier beschreven kan makkelijk onder de Savornin Lohmanlaan worden doorgetrokken, naar in elk geval de Vrijenhoeklaan.

Klik om te vergroten…

Lichte metro verlengd van Savornin Lohmanplein naar Kijkduin.

Verdere verlenging is problematisch: het tracé moet namelijk door ‘beschermd natuurgebied’ in de duinen. In werkelijkheid is dit gebied deels opgeofferd aan de nieuwbouw. De metro kan de bebouwingsgrens volgen, waardoor verdere schade beperkt blijft: de lijn kan ingegraven worden. Het eindstation komt aan de duinkant van de Zandvoortselaan, op 5 minuten lopen van het strand.

De verlenging naar Kijkduin zou 2200 m toevoegen aan de lijn, en twee stations. Met een beginpunt bij het Savornin Lohmanplein, is de lijn 6400 m lang, gemeten naar Station Hollands Spoor. De gemiddelde afstand tussen de stations wordt circa 900 m, normaal voor een stadsmetro.

Metro Den Haag: Laakkanaal-tracé

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s