Spoorlijn Schiphol – Alphen

Een nieuwe spoorlijn van Schiphol naar Alphen aan den Rijn, is een mogelijke toevoeging aan een lange bypass van Schiphol langs de A4. De lijn naar Alphen zou aftakken van het A4- tracé, vlak voor Knooppunt Burgerveen. Een nadeel daarvan is dat treinen het huidige Station Schiphol niet kunnen bereiken, wel een nieuw station aan de westrand van Schiphol.

Schiphol bypass: opties langs de A4…

Schiphol-bypass spoorlijn verlengd naast de A4 naar Burgerveen.

Een lijn naar Alphen kan ook aftakken van de bestaande Schiphollijn bij Nieuw Vennep, maar de capaciteit daarvan is beperk, en het tracé wordt langer.

De voorgestelde spoorlijn is vooral bedoeld als rechtstreekse verbinding met Alphen aan den Rijn (bijna 75 000 inwoners). Station Alphen ligt aan de oost-west spoorlijn Utrecht – Woerden – Leiden, en had nooit een spoorverbinding richting noorden.

Als hoofdverbinding met Gouda is de voorgestelde lijn minder geschikt, ook met verbetering van de 17-km spoorlijn Gouda – Alphen. Een beter alternatief daarvoor is de uitbouw tot HSL van de spoorlijn Amsterdam – Gouda – Rotterdam. Een nieuwe lijn uit Schiphol zou wel goed aansluiten op de eerder voorgestelde stadsregionale metrolijn Rotterdam – Alphen (34 km). Treinen uit Schiphol kunnen doorrijden naar Rotterdam, om Gouda heen. Zo ontstaat er een vierde route Amsterdam – Rotterdam, naast de Oude Lijn, de HSL-Zuid, en de route via Woerden en Gouda.

Nieuwe spoorlijn naar Alphen, in combinatie met HSL via Schiphol-West.

De nieuwe lijn zou de N207 volgen, dat een vergelijkbare functie heeft, en vervangt dan ook de huidige Interliner 370 Schiphol – Alphen, dat over deze weg rijdt.

Tracé Burgerveen – Alphen

De nieuwe lijn zou aftakken bij kilometer 17 op de A4, vlak bij de overbrug Venneperweg. Het zou dan draaien naar het tracé van de N207, niet noodzakelijk voordat het de Ringvaart bereikt. Optimaal lijkt een tracé ten oosten van de huidige brug: eventueel zou ook de N207 verplaatst kunnen worden. In elk geval zou de lijn Leimuiden passeren, pal naast de huidige N207.

Met circa 4300 inwoners, is Leimuiden groot genoeg om een station te rechtvaardigen. Bovendien is het een geschikte plek voor overstap op lokale buslijnen, zeker met een nieuwe busbrug naar Roelofarendsveen. De voormalige Spoorlijn Hoofddorp – Leiden_Heerensingel had een station ‘Leimuiden’, maar kruiste daar de Ringvaart niet. De lijn liep verder richting Leiden, niet Alphen.

Voormalige spoorlijnen tussen Amsterdam en Leiden: kaart onder CC 3.0 licentie door user Pbech

1102px-Haarlemmermeerspoorlijnen.svg

 
Ten zuiden van Leimuiden is de N207 ‘door de weiden’ aangelegd – de oude weg loopt door Rijnsaterwoude. Dat betekent dat de N207 eventueel verschoven kan worden, om naast de nieuwe spoorlijn te lopen, in plaats van andersom. Een ruime boog aan de oostkant van de weg is mogelijk, maar de spoorlijn kan ook de N207 kruisen en aan de westkant lopen. (De lijn moet de weg kruisen, om aan te sluiten op het tracé in Alphen zelf).

Klik om te vergroten: KP Burgerveen – Alphen …

N207-spoorlijn van A4 tot Alphen, via Leimuiden.

In Alphen, volgt de lijn de noord-zuid hoofdweg, Eisenhowerlaan / Prins Bernhardlaan. Dat vereist de sloop van enkele huizen aan de rand van de bebouwing, want de N207 sluit niet direct aan op de Eisenhowerlaan. In Alphen krijgt de lijn een station ‘Alphen-Noord’, naast winkelcentrum Herenhof. Mogelijk kan de lijn hier op viaduct lopen, boven de middenberm.

De lijn moet vervolgens de Oude Rijn kruisen. Op zich is er naast de bestaande brug voldoende ruimte voor een spoorbrug, maar het tracé richting station moet verder als tunnel uitgevoerd worden. De oplossing is een brede aquaduct voor weg en spoor: de weg klimt dan weer, de spoorlijn blijft in tunnel tot aan het station.

Klik om te vergroten…

Noord-zuid spoorlijn door Alphen aan de Rijn.

De Prins Bernhardlaan is onlangs verschoven en verbreed, ter hoogte van het station. Dat vergemakkelijkt de aanleg van een tunnel, met ondergrondse perrons ter hoogte van de Stationsstraat. Sloop is echter onvermijdelijk, ter hoogte van de Brandweer: een tunnel kan de bocht in de Prins Bernhardlaan hier niet volgen. De tunnel moet vlak langs het Brandweer-terrein lopen, maar met de huidige lage bebouwing is er enige flexibiliteit in het tracé. (Het wordt moeilijker als het gebied volgebouwd wordt, zoals de gemeente blijkbaar wil).

Het voordeel van de ondergrondse perrons is, dat de aansluiting op de bestaande sporen ten zuiden van het station komt. Daar is er voldoende ruimte voor een ongelijkvloerse kruising. (Een aansluiting op de bestaande perrons zou een tunnel vereisen, door de woonwijken tussen station en Oude Rijn).

Klik om te vergroten…

Nieuwe spoorlijn in tunnel naar Station Alphen.

Het tracé Burgerveen – Alphen wordt 15 km lang. De afstand tussen Alphen en een station ‘Schiphol-West’ komt op 24-25 km, en de afstand tot Amsterdam Centraal, met een ‘Westrand-HSL’, op circa 40 km. Daarmee wordt de reistijd Alphen – Amsterdam zeer sterk verkort. De lijn Burgerveen – Alphen is zelf geen HSL, maar de treinen moeten wel over HSL-trajecten rijden, ook al stoppen ze in Leimuiden en Alphen-Noord. De diensten worden vergelijkbaar met bijvoorbeeld de shuttle Den Haag – Breda, en moeten ook vergelijkbaar materiaal gebruiken.

Spoorlijn Schiphol – Alphen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s