Tram Alkmaar: noord-zuid lijn naar Heiloo

Deze noord-zuid tramlijn in Alkmaar hoort bij een bescheiden tramnet in de stad. Om het overzichtelijk te houden, worden de drie lijnen apart beschreven: zie daarom ook de inleiding: Tram Alkmaar.

De noord-zuid lijn begint in de nieuwbouwwijken van Alkmaar Noord, en loopt via het station naar de Kennemerstraatweg. Tot Heiloo, volgt het de voormalige tramlijn Haarlem – Alkmaar, over de brede hoofdweg. In ‘Alkmaar-Noord’ is geen vergelijkbaar tracé voorhanden. Huiswaard en Daalmeer zijn nieuwbouwwijken, gebouwd in de jaren ’70 en ’80, in de weilanden ten oosten van het Noord-Hollands Kanaal.

Het gebied in 1865, nog geheel leeg (rechtenvrij, via Wikipedia).

Het oudste deel, Huiswaard I, heeft enige structuur: de overige delen hebben de kenmerkende kronkelende straten en woonerven. De huidige buslijnen rijden rondjes door de straten, wat ook kenmerkend is voor jaren-70 wijken.

Een relatief eenvoudig tracé voert langs het winkelcentrum Europaplein in Daalmeer. Het tracé kan beginnen bij een eindlus naast de N245, met een eerste halte bij de Zuiderzeeweg. Het winkelcentrum krijgt twee haltes, aan de noordkant (Laan van Bath), en aan de westkant (Walcherenstraat). Daarna gaat de tram over de Laan van Brussel, met nog een halte bij de Schoenmakerstraat, tot aan de Kanaaldijk.

De tram rijdt over de Kanaaldijk, deels naast het Noord-Hollands Kanaal, tot in Huiswaard I. Op dit stuk is er één halte, Oude Kanaaldijk, bij de kerk. De volgende halte komt bij het buurtwinkelcentrum van Huiswaard I, en daar draait de lijn naar het kanaal.

Klik om te vergroten…

Tramlijn in Alkmaar Noord, naar Heiloo

De lijn moet nu het kanaal kruisen naar de Helderseweg. Een brug is natuurlijk goedkoper, maar moet regelmatig open voor de scheepvaart. Een gebogen tramtunnel is de mooiste oplossing: het kan ook als aquaduct worden uitgevoerd, met gedeeld gebruik door bussen. In elk geval komt de tram weer omhoog aan de Helderseweg. Daar volgt nog een halte, bij het Gerechtsgebouw.

De tram moet vervolgens de spoorlijn kruisen. Het tracé langs of onder het station werd al bij de inleiding besproken. Met een tramtunnel evenwijdig aan het Noord-Hollands Kanaal, kunnen de trams de voorkant van het station bereiken. De tunnel kan ook de Helderseweg onder de spoorlijn voeren, en daarom lijkt deze oplossing de beste.

Op de Stationsweg komt dan een gezamenlijke halte voor de drie tramlijnen: de noord-zuid lijn, de lijn Bergen – Stadion, en de lijn Egmond – Oudorp. De noord-zuid lijn loopt via de Stationsweg, naar Bergerhout, met een halte naast het Murmellius Gymnasium, aan de rand van de binnenstad. (Een tramspoor om de rotonde hier, kan dienen als keerlus bij stremmingen).

Klik om te vergroten…

Tramlijn door Alkmaar Zuid richting Heiloo

De tram rijdt nu rechtdoor naar Heiloo, over de Kennemersingel en Kennemerstraatweg. De lijn krijgt haltes bij de Metiusgracht, Juliana van Stolberglaan, en Heilooërdijk (vlak bij het wijk-winkelcentrum). De bebouwing buiten de ringweg krijgt ook een halte, bij de Foreestlaan of Spokenboschlaan.

De tram rijdt een kilometer door het Heilooërbos: daarna begint de bebouwde kom van Heiloo. De oude tram naar Haarlem liep over Kennemerstraatweg, vlak langs de oude dorpskern (bij de Willibrorduskerk). Na de komst van de spoorlijn, en de groei van Heiloo als forensendorp, ontstond een tweede kern bij het station. De tram kan beide kernen bedienen, met een enkelsporige lus. Komende vanaf Alkmaar, rijdt het over de oude hoofdstraat Heerenweg, met een halte bij winkelcentrum ‘t Loo. (Dat betekent een stuk tramspoor door een voetgangersstraat, en gedeeltelijk verplaatsing van de markt). Na een eindhalte bij het station, rijdt de tram terug richting Alkmaar via de Stationsweg en Kennemerstraatweg, met een halte tegenover het gemeentehuis.

Klik om te vergroten…

Tramlijn vanuit Alkmaar Noord, tracé in Heiloo

De tram kan ook met twee sporen over de Kennemerstraatweg, en vervolgens via de Stationsweg naar het station, maar met twee bomenrijen is die straat relatief smal. Het kan ook zonder halte bij Station Heiloo. In dat geval, zou de tram over de Kennemerstraatweg rijden, naar een eindhalte aan de zuidrand van Heiloo, bij de ringweg (Ypesteinerlaan). Dit tracé (in geel op de kaart) sluit niet zo goed aan op de bebouwde kom van Heiloo, maar zou wel de geplande nieuwe wijken aan de zuidkant bedienen.

Deze tramlijn wordt 10 km lang (gemeten naar Station Heiloo via de Heerenweg), met 15 haltes. Doortrekken richting Castricum en Heemskerk is ook denkbaar, maar dan met een eigen lijnvoering – bijvoorbeeld een lijn van Station Alkmaar naar Castricum. Verder doortrekken zou de lijn aansluiten op het eerder voorgestelde tramnet IJmond in Velsen / Beverwijk / Heemskerk: deze optie wordt hier niet besproken.

Tram Alkmaar: noord-zuid lijn naar Heiloo

2 thoughts on “Tram Alkmaar: noord-zuid lijn naar Heiloo

  1. Anonymous says:

    Maar dit is geweldig! Wat zou het prachtig zijn als Alkmaar een echte tram kreeg.
    Waarom doet de gemeente hier niks mee?
    Het hoeft niet duur te zijn, het is niet zo vervuilend en mensen zijn dol op trams.
    Dit zouden ze nu eens echt moeten doen. Al zou ik die noordelijke lijn wel doortrekken tot misschien zelfs wel aan het Geestmerambacht.

  2. Ad van Kamp says:

    De plannen zijn geweldig, want een tram is nu eenmaal een massavervoermiddel bij uitstek!
    Helaas heeft de practijk geleerd, dat plannen voor een tramnet in Leiden en Groningen na jaren voorbereiding alsnog sneuvelen omdat men (de aanwonenden) “bang” zijn voor het fenomeen tram.
    Toch zou ik ervoor zijn om deze plannen nader, en serieus uit te werken, want een goed tramnet kan heel wat bijdragen aan een goed openbaar vervoer in onze regio!

    Ad van Kamp.
    Heiloo.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s