Tram in Alkmaar

Hier wordt een bescheiden tramnet in Alkmaar voorgesteld, met gedeeltelijk herstel van vroegere streektram-lijnen. Alkmaar zelf heeft 94 000 inwoners, en met Heiloo, Bergen, Langedijk en Heerhugowaard is dat 225 000 – genoeg om een tramnet te rechtvaardigen. Vergelijk de eerdere voorstellen voor een stedelijk tramnet in Groningen (188 000 inwoners), en voor meerdere stads- en streektramlijnen in het Gooi (circa 200 000 inwoners).

Tramnet in Alkmaar met drie tramlijnen naar Egmond, Bergen, en Heiloo

Alkmaar had vroeger geen eigen tramnet, daarvoor was het te klein. Tot 1923 reed een paardentram tussen station en Langestraat . Alkmaar was wel eindpunt voor meerdere streektram-lijnen, in de kop van Noord-Holland. De hier voorgestelde lijnen volgen deels de oude tracés.

Video: Stoomtram Bello’s laatste rit Alkmaar-Bergen.

De Tramlijn Haarlem – Alkmaar (vanaf 1909 van de NZH), volgde de hoofdweg over de strandwal. Deze weg blijft het beste tracé voor een nieuwe tramlijn Alkmaar – Heiloo.

De tramlijn Alkmaar – Bergen – Bergen aan Zee volgde eerst het Noord-Hollands Kanaal, tot Koedijk. Een nieuwe tramlijn zou over de Bergerweg lopen.

De stoomtram naar Egmond aan Zee verliet Alkmaar ten zuiden van het station, en liep grotendeels door de polder. Een nieuwe lijn zou vooral evenwijdig aan het voormalige tracé lopen.

De lijnen naar Bergen en Egmond waren sterk op toeristen gericht, daarom sloten ze ook goed aan op de treinen. De tram van de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (TNHT) bediende de droogmakerijen ten oosten van Alkmaar, en bereikte het station niet. Het eindige aan de oostkant van de binnenstad, aan de overkant van de stadsgracht (Tienenwal, waar nu het pontje vaart). Deze lijn was een verlenging van de tramlijn Amsterdam – Purmerend, en werd ook laatst geëxploiteerd door de NZH. Zijn tracé in Alkmaar is niet meer bruikbaar.

De nieuwe tramlijnen zouden ook nieuwbouwwijken bedienen, waar vroeger geen tramlijn liep: Alkmaar-Noord, aan de oostkant van het Noord-Hollands Kanaal; Overdie in het zuidwesten (met het aangrenzend bedrijfsterrein Boekelermeer); en de Oudorper Polder. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven:

Het gemeenschappelijke tracé langs het station, wordt wel hier beschreven. ProRail gaat in elk geval de huidige perrontunnel vervangen door een traverse met liften. Een tramtunnel onder de perrons is denkbaar, op de plek van de oude perrontunnel. De trams vanuit Bergen en Egmond zouden de tunnel bereiken via de Nicolaas Beetskade, de derde lijn via de Kruseman van Eltenweg.

Een betere oplossing lijkt een kade-tunnel bij de spoorbrug over het Noord-Hollands Kanaal. De tunnel komt onder de kade van de Helderseweg, dat hier niet door de scheepvaart benut wordt. Het begint bij het Gerechtsgebouw, en komt weer boven op de Stationsweg, ter hoogte van het parkeerterrein. Zodoende bereiken de trams een halte voor het station. De trams uit Bergen en Egmond bereiken deze halte via een verbrede onderdoorgang in de Bergerweg: het tram-tracé komt op het huidige UWV-parkeerterrein. Aan de andere kant van de sporen, komt het tracé op de plek van de toegangsweg tot de nieuwe fietsstallingen. Daarvoor met het oude trafo-gebouw worden gesloopt. Via dit tracé evenwijdig aan de sporen, bereikt de tram de stationshalte. (Deze variant is goed verenigbaar met verruiming van de bocht in de spoorlijn: de monumentale watertoren wordt daarbij niet aangetast).

In beide varianten rijden de tram richting Stadion en Oudorp via de Helderseweg naar de Kanaalkade, eventueel met een omleidingsspoor langs de Geestersingel. (Deze voert ook richting een mogelijke remise, op het bedrijfsterrein aan de overkant van de Tesselsebrug).

Klik om te vergroten…

Tramlijnen in Alkmaar met tramtunnel bij station.

In combinatie met een ringlijn (bus), zou de tram het huidige busnet in Alkmaar (7 laagfrequente lijnen), grotendeels vervangen. Bus 10 naar Oudkarspel blijft rijden, mogelijk vanaf station Noord. In de woonwijken van Alkmaar-Noord is een aanvullende buslijn nodig, een aangepaste versie van de huidige lijn 3. Een buslijn naar het industrieterrein Beverkoog blijft nodig, ook met een heropend station in Sint Pancras. Mogelijk kan de tram tot Heerhugowaard verlengd worden, waarbij buslijn 6 vervangen wordt: meer daarover later.

Tram in Alkmaar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s