Metro Den Haag: naar Wateringen

Hier wordt een deel van een mogelijk Haags metronet voorgesteld: een metrolijn door Rijswijk naar Wateringen, via de Churchill-laan. Om het overzichtelijk te houden, wordt het netwerk in deel-tracés beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Den Haag.

Deze metrolijn zou aftakken van het eerder beschreven metro-tracé door bedrijventerrein Binckhorst. Deze ligt in het verlengde van een metrolijn uit Scheveningen, maar hier worden eerst de tracé’s besproken, en niet de lijnvoering.

Het Binckhorst-tracé eindigt onder het park Arentsburg, een voormalig landgoed. Daar splitsen de lijnen, in een tak naar Delft, en de hier beschreven tak naar Wateringen. Deze volgt de kade van de Delftse Vliet, en daarmee staat zijn tracé onder het park min of meer vast.

Klik om te vergroten…

Metro-tracé door Binckhorst en Arentsburg naar Delft en Rijswijk

Het tracé volgt de kade (Nassaukade) tot aan de Hoornbrug. De lijn zou hier mogelijk overgaan van geboorde op uitgegraven tunnel, maar dat kan ook iets verder naar het westen. Dat hangt samen met de plek van het volgende station. Het makkelijkste lijkt om het kantoorpand naast de brug te slopen, het station komt dan in zijn plaats. Daarmee komt het station direct aan de Haagweg, en ligt de lijn direct naast de kade. Als de lijn om het kantoorpand heen moet, dan komt het station bij het park aan de Acacialaan. In beide gevallen wordt de tramhalte op de Haagweg richting metrostation verschoven.

Klik om te vergroten…

Metro naar Wateringen via Rijswijk.

Het tracé volgt nu de Winston Churchill-laan, dat direct naast de Hoornbrug begint. Deze lange en bijna rechte straat loopt door de naoorlogse wijken van Rijswijk. Het is overal breed genoeg voor een metro, eerst in ondiepe tunnel. Het volgende station, op de kruising met de Burgemeester Elsenlaan, bedient de oostelijke helft van Bedrijventerrein Plaspoelpolder, en de winkelstraat Lindelaan. De tramhalte bij Handelskade (lijn 17), wordt richting metrostation verschoven.

Klik om te vergroten…

Metro van Den Haag CS naar Wateringen langs het centrum van Rijswijk.

Daarna klimt de lijn naar viaduct: dat moet, om de sporen van Station Rijkswijk te kruisen. Een viaduct past hier wel in de omgeving, kantoren en hoogbouw.

De brede straat voor het ondergrondse Station Rijswijk, beeld van T. Houdijk onder CC 3.0 licentie

Het metrostation komt aan de oostzijde van het station, gevolgd na 600 m door een station bij winkelcentrum In De Boogaard. Zijn 185 winkels, en de hoge bebouwing hier, rechtvaardigen twee stations dicht bij elkaar.

Na dit station daalt de lijn weer, tot onder maaiveld. Het volgende station komt aan de Schaapweg, aan de grens tussen de naoorlogse wijken, en de latere VINEX-wijken van Wateringen. Een deel daarvan ligt in Rijswijk, een deel in Den Haag, en een deel in de gemeente Westland: hun structuur is dan ook onduidelijk.

Laan van Wateringse Veld met lijn 16, beeld van Tukka in publieke domein

Het enige beschikbaar tracé is de oude weg naar het dorp Wateringen, nu Oosteinde, en de dorpsstraat, dat oorspronkelijk aan een wetering lag. Oosteinde heeft het voordeel dat het recht is, maar wordt gaandeweg smaller bij het naderen van het oude dorp. Er zit ook een knik in de dorpsstraat (Herenstraat). Een tracé in geboorde tunnel is de enige mogelijkheid hier. Er is een groenstrook evenwijdig aan de weg, dat het riviertje Gantel volgt, maar een tracé hier (in geel aangegeven) vereist verderop toch een tunnel onder de bebouwing. Voor een geboorde tunnel onder de dorpsstraat, is de overgebleven historische bebouwing geen belemmering: de funderingen zijn ondiep.

Wateringen, de inmiddels gedempte wetering…

Dit gedeelte krijgt in elk geval twee stations. Een station bij de Laan van Wateringse Veld geeft overstap op tramlijn 16, dat mogelijk doorgetrokken wordt richting Delft. Het oude dorpscentrum krijgt een station aan de Kerklaan, net voorbij de dorpsstraat. Een derde station, ter hoogte van de monumentale Sint-Jan de Doperkerk, zou goed aansluiten op het stratenpatroon in de nieuwbouwwijken. Overigens kan de metro, vanwege de loopafstanden, deze wijken nooit volledig ontsluiten, en de twee tramlijnen (16 en 17) blijven gewoon rijden.

Klik om te vergroten…

Metro door Wateringen, vanaf Den Haag CS.

300 m na het station ‘Wateringen-Dorp’ volgt de ringweg, de grens van de Haagse bebouwing. Daarna beginnen de kassen van het Westland. Doortrekking richting Naaldwijk is zeker een optie, maar dat wordt hier niet besproken.

Deze tak van de metro wordt 10 km lang: dat is gemeten vanaf Den Haag Centraal, inclusief het tracé door bedrijventerrein Binckhorst. Het krijgt in totaal 11-12 stations, met een gemiddelde onderlinge afstand van circa 900 m.

Metro Den Haag: naar Wateringen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s