Metro Den Haag: 2e metrolijn naar Scheveningen

Hier wordt een deel van een mogelijk Haags metronet voorgesteld: een lijn van station Hollands Spoor (HS) naar Scheveningen. Om het overzichtelijk te houden, wordt het netwerk in deel-tracés beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Den Haag.

Deze lijn loopt evenwijdig aan de eerder voorgestelde lijn naar Scheveningen, op ongeveer 2 km afstand. Het voorgestelde tracé is niet origineel: het is van de vroegere HSM-stoomtram naar Scheveningen. Het is ook de huidige route van HTM-tramlijn 11, en maakte ook deel uit van de ooit geplande Haagse semi-metro. Ombouw tot een metro betekent uiteraard het einde van tramlijn 11, en lijn 12 zou een andere route moeten nemen.

Klik om te vergroten…

Metro naar Scheveningen over tracé tramlijn 11.

Het tracé staat dus vast: hier wordt vooral gekeken naar de mate van ondertunneling, en de stations. Op sommige plekken lijkt dit nog steeds op een spoorlijn. Daar kan de metro, met relatief weinige aanpassingen, het tracé op maaiveld overnemen.

Vanaf Station Hollands Spoor, loopt de metro naast de sporenbundel. Dat gedeelte, een stamlijn HS – Laan van NOI, wordt apart beschreven. Het krijgt in elk geval één station, aan de Vaillantlaan. Daarna splitsen de metrolijnen: een lijn door Escamp, een lijn onder het Laakkanaal naar Stadsdeel Loosduinen, en de lijn naar Scheveningen.

Hoe precies de afsplitsing eruit ziet, hangt af van het tracé langs de sporenbundel. Mogelijk loopt de Scheveningen-lijn op maaiveld, met de kruisende weg (Fruitweg) verlaagd. De bestaande tramlijn is al iets verhoogd. Ook een deel van het tracé langs de Parallelweg kan mogelijk op maaiveld.

De metro moet wel dalen om de Hoefkade te kruisen, maar daarna kan ook het stuk naast de Haagse Markt op maaiveld – er zijn geen kruisende wegen of paden. Het eerste station op ongedeeld tracé komt bij het Hobbemaplein, 900 m na het station Vaillantlaan. Een station hier sluit goed aan bij de winkelstraten.

De lijn vormt hier de grens van de Schilderswijk, en de omgeving is armoedig. Naast het tracé liggen laagwaardige bedrijfspanden: een deel daarvan is vervangen door een park. Ook in de Monstersestraat kan het tracé deels op maaiveld, maar het zou dalen om de Loosduinseweg / kade te kruisen (blauwe stippellijn op het beeld hieronder). Een station hier geeft de metro overstap op de huidige tramlijnen 2 en 4, of hun opvolgers.

Metrolijn  naar Scheveningen langs Afvoerkanaal, Regentessekwartier

Ook naast de elektriciteitscentrale, waar de tramlijn op een industriespoor lijkt, kan de metro mogelijk op maaiveld (blauwe lijn). Daarna loopt het onder het Afvoerkanaal, of deels onder de kades, eerst Conradkade. De volgende stations komen in elk geval onder de Conradkade. Bij het station Laan van Meerdervoort is er overstap op lijn 3, en bij de Kennedylaan op de voorgestelde metrolijn naar Segbroek en Loosduinen.

Daarna loopt de lijn in tunnel onder de brede Van Boetzelaarlaan, met stations bij de Willem de Zwijgerlaan en Statenlaan. Bij dat laatste is er overstap op de tramlijnen 10 en 17, of hun opvolgers.

Na de Statenlaan ligt het HSM-tracé ingeklemd tussen de bebouwing: ook hier lijkt het op een spoorlijn. Enkele woningen staan dicht bij de lijn (rode stippen), maar pal naast de sporen staan vooral garageboxen. Sloop van woningen kan waarschijnlijk vermeden worden. Het tracé tussen de huizen blijft ook op maaiveld, met een nieuwe onderdoorgang Doornstraat – Schoolstraat. (Tussen de huizen een tunnel aanleggen, zou veel meer overlast opleveren).

Klik om te vergroten…

Metrolijn Den Haag naar Scheveningen-Dorp op HSM-tracé, huidige tramlijn 11.

De metrolijn eindigt bij het tankstation aan de Duinstraat, een voormalig HSM-terrein. Dit is de rand van het vissersdorp Scheveningen, en via de Duinstraat is de hoofdstraat te bereiken (Keizerstraat). Scheveningen heeft ook een tweede kern, bij het Kurhaus, dat al vroeg een eigen tramlijn had.

Door tram 10 of 17 door te trekken over de Westduinweg, kan een tram nog het eindpunt van lijn 11 bereiken, aan het strand. Een langere tramlijn evenwijdig aan de kust, deels over de Westduinweg, is ook denkbaar. Deze zou de twee metrolijnen naar Scheveningen verbinden: meer daarover later.

De metrolijn naar Scheveningen wordt iets meer dan 7 km lang, met 8 stations, en gemiddeld 900 m tussen stations. De huidige tramlijn 11 heeft 16 haltes, tussen Hollands Spoor en zijn eindlus aan het strand. Met de metro wordt de reistijd naar Hollands Spoor 11-14 minuten – maar het gaat niet om een geïsoleerde lijn van Scheveningen naar HS. Het wordt waarschijnlijk gekoppeld aan een lijn langs de A12, of een lijn naar Leidschendam-Voorburg: meer over die lijnen later.

Metro Den Haag: 2e metrolijn naar Scheveningen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s