Metro Den Haag: naar Leidschendam

Hier wordt een deel van een mogelijk Haags metronet voorgesteld: een lijn langs het winkelcentrum van Voorburg naar Leidschendam. Om het overzichtelijk te houden, wordt het netwerk in deel-tracés beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Den Haag.

Deze metrolijn zou aftakken van een stam-tracé langs de spoorlijn Hollands Spoor – Laan van NOI, eerst richting winkelcentrum Julianaplein.

De stamlijn langs Hollands Spoor …

Metro in Den Haag langs spoorlijn Hollands Spoor - Laan van NOI.

Daarna loopt de metro evenwijdig aan de spoorlijn Den Haag – Leiden, door Leidschendam-Voorburg. Dit is formeel een zelfstandige gemeente, maar feitelijk een buitenwijk van Den Haag, met 72 000 inwoners. De twee historische kernen zijn omringd door naoorlogse nieuwbouwwijken, en de metrolijn zou een deel daarvan bedienen.

Haagse nieuwbouwwijken langs de spoorlijn naar Leiden…

Leidschendam-Voorburg overzicht

Hier worden twee tracés voorgesteld. Een daarvan (Van Steelaan / Heuvelweg) vervangt
RandstadRail tramlijn 2. Bij het tweede tracé, over de Noordsingel, zou deze tramlijn blijven rijden.

Leidschendam-Voorburg wordt ook bediend door RandstadRail – lijn 3 en 4 naar Zoetermeer, en Lijn E van de Rotterdamse metro. Beide tracé-varianten kruisen deze lijn vlak bij station Voorburg ‘t Loo. Aan de spoorlijn Den Haag – Leiden is er ook een station, Mariahoeve. (De metrolijn komt niet in de buurt van Station Voorburg, op de spoorlijn naar Gouda).

Metrolijn door Leidschendam-Voorburg.

De stamlijn langs Hollands Spoor krijgt een eigen station naast Station Laan van NOI. De metrolijn buigt hier af van de spoorlijn, en volgt de Julianalaan – eerst op viaduct, en vervolgens dalend naar tunnel. Het metrostation bij winkelcentrum Voorburg (Julianaplein), komt op de plek van de huidige tramhalte, of iets daarvoor.

Daarna draait de metro naar de Van Steelaan: de sloop van een naoorlogs flatgebouw op de hoek is hier onvermijdelijk. Na deze bocht kunnen beide tracé-varianten brede straten volgen, zonder scherpe bochten.

Tracé Van Steelaan / Heuvelweg

Het tracé over de de Van Steelaan zou wel overstap geven op RandstadRail, bij station Voorburg ‘t Loo. Het metrostation komt aan de Haagse zijde, om de omliggende buurten beter aan te sluiten. In elk geval na dit station, kan de lijn weer overgaan op viaduct.

Metro langs winkelcentrum Leidschenhage in Leidschendam.

Het volgende station komt tussen de kruisingen met de Rodelaan en Hofzichtlaan, temidden van ruim opgezette nieuwbouwijken. Daarna kruist de metro de ringweg, bij de ingang van de Sijtwendetunnel. De tramlijn hier kan in gebruik blijven.

Een volgende station bij het grote winkelcentrum Leidsenhage, krijgt een ingang bij de kruising met de Banninglaan. (De metrostations liggen verder uit elkaar dan de huidige tramhaltes op dit tracé). Dit station geeft overstap op een verlengde tram 19. Na Leidsenhage volgen er nog twee stations, gelegen tussen galerijflats aan de zuidkant, en laagbouw aan de noordkant van de weg. Eén station komt bij de Prinsensingel, het volgende bij de Dillenburgsingel, ter hoogte van het wijkwinkelcentrum Prinsenhof.

Metro naar de rand van Leidschendam-Voorburg.

De lijn kan eventueel worden doorgetrokken naar de spoorlijn Den Haag – Leiden, om daar aan te sluiten op een nieuw station (‘Kastelenring’). Het tracé is probleemloos (door sportvelden), en er is ruimte genoeg voor een station. Het komt wel aan de rand van de bebouwing: hier houdt de Haagse agglomeratie op. Zonder overstap-functie is een station hier niet zinvol (wel verderop in de richting van Mariahoeve).

Tracé Noordsingel

Het tracé langs Noordsingel zou geen overstap krijgen op op RandstadRail, bij station Voorburg ‘t Loo. In plaats daarvan, heeft het een station bij de Prinses Irenelaan. Daarna draait de lijn, en gaat onder de RandstadRail-lijn (de voormalige Hofpleinlijn, dat hier verhoogd is).

Direct na de kruising van de twee lijnen, draait de metro weer, om de Prins Bernhardlaan te volgen. Bij de kruising met de Rodelaan is er een station, en direct daarna klimt de lijn weer naar viaduct. Het kruist de ringweg bij het Hranice-plein, en gaat verder richting winkelcentrum Leidschenhage. Net als bij de eerste tracé-variant is er een station bij de kruising met de Banninglaan, in dit geval aan de Leidse kant, om de woonwijken beter aan te sluiten.

De ligging van de laatste twee stations is een spiegelbeeld van hun tegenhangers op de Heuvelweg. Hier staan galerijflats aan de noordkant van de weg, en laagbouw aan de zuidkant. De stations komen bij de Prinsensingel en de Dillenburgsingel (winkelcentrum Prinsenhof). En ook vanaf dit tracé kan de lijn worden doorgetrokken naar de spoorlijn Den Haag – Leiden, om daar aan te sluiten op een nieuw station. Het tracé moet dan bij voorkeur over het terrein van de zorginstellingen.

Welk tracé?

Het tracé Van Steelaan / Heuvelweg bedient, net als tramlijn 2, de nieuwbouwwijken tussen spoorlijn en Noordsingel. Het kan het dorp Leidschendam echter niet aansluiten , ook niet de wat oudere buurten langs de Voorburgseweg / Veursestraat.

Het Noordsingel-tracé, in combinatie met tramlijn 2, zou de wijken tussen spoorlijn en Noordsingel nog beter aansluiten, en daarnaast ook de wijken tussen Noordsingel en Voorburgseweg / Veursestraat. Met een herstelde tramlijn op het tracé van de oude tram naar Leiden, wordt bijna heel Leidschendam goed aangesloten. Alleen Leidschendam-Zuid, tussen de Vliet en de A4, zou van deze combinatie niet profiteren. Bovendien is het Noordsingel-tracé goed te combineren met een nieuw station op de spoorlijn Den Haag – Leiden.

Gemeten vanaf Station Hollands Spoor, is een metrolijn over het Noordsingel-tracé 7 km lang (zonder aansluiting op een station Kastelenring). De gemiddelde afstand tussen stations is relatief hoog, 880 m.

De lijn is niet bedoeld om door te trekken naar Leiden, en een lichte metro is daarvoor niet de beste optie. Er is hier eerder gekozen voor een tramnet in Leiden, dat bewust gescheiden is van zowel het bestaande tramnet in Den Haag, als de hier voorgestelde metrolijnen. De geplande Stedenbaan, eventueel met een nieuw station ‘Leidschendam-Noord’ of ‘Kastelenring’, biedt de beste verbinding tussen de twee steden.

Metro Den Haag: naar Leidschendam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s