Nieuwe tramlijnen in Den Haag: ringlijn Moerwijk – Archipelbuurt – Voorburg

De hier voorgestelde tramlijn is aanvullend op de eerder voorgestelde Metro Den Haag. Het is een ringlijn op circa 3 km van het centrum. Het begint bij van Station Moerwijk en eindigt bij Station Voorburg. De ring is dus niet volledig, en het tracé vormt ook geen cirkel, meer drie kanten van een vierkant.

Klik om te vergroten…

Haagse ring-tramlijn van Station Moerwijk naar Station Voorburg.

Het Haagse tramnet heeft geen ringlijn, vergelijkbaar met tramlijnen 3 en 10 in Amsterdam. Tramlijn 19 is een tangentlijn door nieuwbouwwijken, deels aan de rand van de Haagse agglomeratie. Buslijn 23 is wel een ringlijn, van Kijkduin tot Scheveningen, om het centrum heen. Zijn route valt beperkt samen, met die van de voorgestelde ringtram.

De overige Haagse tramlijnen zijn radiale lijnen, en de voorgestelde lichte metro zou de grote radiale vervoersstromen overnemen. Dat impliceert een herstructurering van het tramnet, met meer tangentlijnen. (Op hun beurt, kunnen ze enkele buslijnen vervangen). De hier voorgestelde ring-tramlijn past in die benadering, met overstap op de nieuwe metrolijnen, en de spoorlijnen. De lijn wordt hier beschreven, vanaf Station Moerwijk, met de klok mee.

Tracé ringlijn

Bij Station Moerwijk is er voldoende ruimte voor een eindlus, eventueel op het voormalige brandweerterrein. Om een ingewikkelde kruising met de metro te vermijden, zou de lijn eerst over de Erasmusweg rijden, op het bestaande tracé van lijn 16. Bij de rotonde draait het richting zee, over de Moerweg.

Op de Melis Stokelaan, is er overstap op de voorgestelde metrolijn door Escamp. Een halte verder, bij de brug over het Laakkanaal, is er overstap op de voorgestelde metrolijn van Den Haag HS naar Stadsdeel Loosduinen, dat deels onder het kanaal loopt.

De tramlijn loopt verder over de De La Reyweg, met haltes bij de Kempstraat en Dierenselaan (winkelstraat, tramlijn 6). Bij de volgende halte (Loosduinseweg), kruist de ringlijn de huidige Randstadrail-lijn 4, en tramlijn 2. Met de komst van een lichte metro, zouden bestaande tramtracés worden aangepast, maar over de Loosduinseweg/kade blijft zeker een tram rijden.

De tram gaat rechtdoor over de Beeklaan, om aan te sluiten op het bestaande tracé van tramlijn 12. De haltes Cartsesiusstraat en Weimarstraat (winkelstraat) blijven in gebruik. Tram 12 draait vervolgens naar links, de ringlijn rijdt verder over de Beekstraat, naar de Laan van Meerdervoort. Daar is er overstap op de huidige tramlijn 3, of een nieuwe tangentlijn over deze lange straat.

Van hier kan de tram over de Laan van Meerdervoort, maar een ringlijn zou bij voorkeur geen radiale lijn dupliceren. Daarom lijkt een tracé over de Groot Hertoginnelaan een betere optie, ook al vervalt de overstap op de tweede metrolijn naar Scheveningen (vanaf Station Hollands Spoor). In plaats daarvan, is er overstap op tramlijn 17, of zijn opvolger, bij de Stadhouderslaan.

De haltes op de Groot Hertoginnelaan zijn gelijk aan die van buslijn 24. Aan het einde van deze straat, draait de lijn om het Vredespaleis heen. (Bus 24 doet dat ook in één richting, omdat de Laan van Meerdervoort hier smal is).

Bij het Carnegieplein, draait de lijn naar de Patijnlaan. De tram rijdt hier niet langs de ingang van het Vredespaleis, met de halte van tramlijn 1, en de overstap op deze lijn is niet optimaal. Op de Patijnlaan / Laan Copes van Cattenburg, krijgt de lijn twee haltes, bij het Hoofdbureau van Politie, en het Nassauplein.

De lijn kruist vervolgens de Raamweg, met overstap op de voorgestelde metrolijn van Den Haag Centraal naar Scheveningen. Het rijdt langs de Shell-kantoen op de Bylandtlaan, en draait naar de Oostduinlaan, de route van buslijn 13.

Klik om te vergroten: metro CS – Scheveningen…

Metro Den Haag Centraal naar Scheveningen.

Na een halte op de hoek van de Wassenaarseweg, rijdt de lijn over het Israelsplein langs het Rosarium, en draait naar de Wassenaarseweg. De haltes hier volgen die van buslijn 18.

Bij het ANWB-kantoor draait de lijn naar de Laan van Alkemade. Over deze lange straat, van Scheveningen naar Voorburg, zou mogelijk een tangentlijn rijden. Om die reden, kan de ringlijn ook iets omrijden, om het winkelcentrum van Voorburg te bedienen. Daarbij vervalt een overstap op de spoorlijn naar Leiden, bij Station Laan van NOI.

Tracé-alternatieven in Voorburg

Eerst rijdt de ringlijn rechtdoor, samen met een eventuele tangentlijn. De haltes volgen die van buslijn 23: Benoordenhoutseweg, Theresiastraat (winkelstraat), en Stolberglaan. Vervolgens draait de ringlijn naar de Stolberglaan, over het tracé van tramlijn 6.

Om Voorburg te bereiken is een nieuw tramtracé nodig, over de Stolberglaan, vanaf het Stuyvestantplein. Daarna volgt een nieuwe trambaan onder de spoorlijnen. Dat is niet ingewikkeld: de trambaan volgt het fietspad door de volkstuinen, met twee onderdoorgangen.

Daarna rijdt de tram langs Park ‘t Loo, naar de Prins Bernhardlaan. Dat kan beter langs de oostkant van het park, langs het CBS-gebouw, voor een betere aansluiting op tramlijn 2, en/of de metrolijn naar Leidschendam.

Daarna draait de lijn naar de Prins Bernhardlaan, en rijdt langs de ‘voorkant’ van Winkelcentrum Voorburg. Op het nieuwe tracé vanaf het Stuyvestantplein zijn er vier nieuwe haltes, inclusief die voor het winkelcentrum.

Klik om te vergroten…

Ringtram in Den Haag, tracé-keuze in Voorburg.

Een korter alternatief voor dit nieuw tramtracé is de route van buslijn 23 (in geel). Deze rijdt langs Station Laan van NOI, over de Julianalaan, en om het winkelcentrum heen naar de ‘voorkant’. Een lijn 23-tracé geeft goede overstap richting Leiden, maar de langer variant sluit Voorburg beter aan, op op het ‘eigen’ station.

In beide varianten, rijdt de tram verder over de Prins Bernhardlaan naar Station Voorburg, eventueel met een halte Broekslootkade. Op het heringerichte stationsplein is er voldoende ruimte voor een eindlus.

De hele ringlijn wordt 14 km lang, met 33 haltes, inclusief eindhaltes. Het wordt een lange lijn, maar in uitvoering duidelijk een stedelijke tramlijn, met een halte-afstand van circa 450 m.

Nieuwe tramlijnen in Den Haag: ringlijn Moerwijk – Archipelbuurt – Voorburg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s