Bus ringlijn Soest

Dit voorstel voor een ringlijn in Soest en Soestdijk, hangt samen met de voorgestelde nieuwe spoorlijn langs Soest, en zijn aansluiting op de lijn uit Utrecht en Den Dolder. Het kan echter los daarvan uitgevoerd worden.

Streekbus-lijnen zijn vaak een compromis tussen hoofdlijn een wijkontsluiting. Soms vervangt de hoofdlijn een vroegere streektram of lokaalspoorlijn. In en rond Soest, moet de bus de indeling van de spoorlijnen compenseren. De spoorlijn Hilversum – Amersfoort loopt namelijk buiten Soest om, en reizigers richting Hilversum moeten overstappen in Baarn. Alleen richting Utrecht volgt de reiziger een logische route.

Kaart Soest, onder CC 3.0 licentie door Jan-Willem van Aalst.

 

De twee buslijnen van/naar Amersfoort (70 en 74) rijden verschillende routes door Soest. Er is nog een lijn binnen Soest, twee richting Baarn, en één naar Soesterberg. Bij het busstation Soestdijk-Noord geven vijf lijnen overstap op elkaar, maar niet op de treinen. Over de oude hoofdweg rijdt echter geen doorgaande lijn.

Met de voorgesteld nieuw spoorlijnen, krijgen Soestdijk en Soest rechtstreekse hoogfrequente diensten, naar Hilversum, Utrecht en Amersfoort. Er komt een nieuwe lijn aan de oostrand van Soest met twee stations, en de lijn uit Utrecht wordt ‘afgebogen’ richting Amersfoort.

Spoorlijnen Soest: nieuwe tracés in wit…

Nieuwe spoorlijnen bij Soest met nieuwe stations.

De bus geeft dan vooral aansluiting op de treinen, en de lijnen kunnen worden aangepast. De huidige bushaltes kunnen vaak worden gehandhaafd.

Buslijn Baarn – Soest – Amersfoort

Vanaf Station Baarn zou een noord-zuid buslijn de huidige lijnen 74 en 70 door Soest vervangen. Met een busbaan over de Stationsstraat kan deze lijn eerst het centrum aandoen, en vervolgens verlaat het Baarn via de Bosstraat en Torenlaan. In Soest rijft het eerst naar het nieuwe station Soestdijk, achter de Stadhouderslaan.

Klik om te vergroten: nieuw station Soestdijk / Soest-Noord…

Nieuw station Soestdijk / Soest-Noord, op verschoven lijn naar Amersfoort.

 
Vanaf dit station rijdt de bus via Nassauplantsoen, Albert Cuyplaan en Daalweg (gemeentehuis), naar de Nieuweweg. Het rijdt even om, via de Wegbreestraat, om de galerijflats van Smitsveen te bedienen, en dan terug naar de Nieuweweg. Station Soest-Zuid wordt mogelijk verplaatst na de oostrand van de bebouwing, maar de huidige plek heeft ook voordelen. In elk geval komt er een onderdoorgang hier: de spoorlijn ligt al hoger dan de omliggende straten. Via de Birkstraat rijdt de lijn verder richting Station Amersfoort.

Buslijn 74 door het bedrijfsterrein Isselt vervalt: een Amersfoortse stadslijn zou dat gedeelte overnemen. De route van buslijn 70 naar Hilversum, door de bossen van De Vuursche, vervalt.

Aangepaste route buslijn Baarn - Soest - Amersfoort.

Ook de route van buslijnen 70 en 72 langs Paleis Soestdijk vervalt. Er blijft wel een lijn tussen Station Baarn en Eemnes over de huidige route van lijn 73. Deze kan eventueel beginnen bij het nieuwe station Soestdijk / Soest Noord, en langs Paleis Soestdijk rijden, mocht het Paleis een publieksfunctie krijgen. (Het geplande Historisch Museum gaat niet door). De route van lijn 72 tussen Station Baarn en Bunschoten blijft ongewijzigd. Het beginpunt van lijn 71 naar Soesterberg verhuist met Station Soest Zuid naar de rand van Soest, maar blijft verder ongewijzigd.

Ringlijn binnen Soest

Deze lijn vervangt delen van de lijnen 21, 70 en 74 binnen Soest / Soestdijk. Vanaf het nieuwe station Soestdijk / Soest Noord, rijdt de bus eerst langs de hoofdstraat naar het verplaatste station Soest-Zuid (stations in blauw aangegeven). Na het winkelcentrum draait de lijn terug naar de westelijke nieuwbouwijken, langs de plek van het huidige station. Het rijdt door de wijk Overhees, over de huidige route van lijn 70, langs het winkelcentrum. Via de Laanstraat en Nieuwstraat bereikt het Soestdijk. Het huidige ‘busstation’ (enkele haltes) verdwijnt: de bus rijdt door, via de Grothestraat, naar zijn beginpunt.

Klik om te vergroten: ringlijn Soest, bewerkte versie van de kaart van Jan-Willem van Aalst.

Ringlijn vervangt huidige buslijnen in Soestdijk en Soest.

Deze route loopt niet langs de bedrijventerreinen in de noordwest-hoek van Soest. Ook de zuidkant van Soest wordt niet bediend, maar de dichtheid daar is laag. Ter compensatie van het oostwaarts verschuiven van Soest-Zuid, is een station denkbaar aan de westrand van Soest, bij de Foekenlaan. De plek is vooral per fiets bereikbaar: er staan weinige huizen in de direct omgeving. Het is wel handig voor reizigers uit de westkant van Soest, richting Utrecht.

Met deze twee buslijnen zijn verder alle wijken van Soest goed aangesloten op een station. De ringlijn is circa 11 km lang, en ligt geheel binnen Soest. In vergelijking met de huidige lange streeklijnen, is de kans op vertragingen minder. Omdat de verschoven spoorlijnen hoogfrequente diensten krijgen, zou de frequentie op de beide buslijnen ook hoger liggen.

Bus ringlijn Soest

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s