Tram Den Haag: Scheveningen – Voorburg

Deze tramlijn Scheveningen – Voorburg vormt een aanvulling op de eerder voorgestelde lichte metro Den Haag. Met de aanleg van de metro wordt het tramnet nieuw ingericht, ook met nieuwe tangentlijnen. Deze tangentlijn vervangt, samen met een tangentlijn Rijswijk – Kijkduin, en een lijn Moerwijk – Voorburg, de huidige buslijn 23.

Klik om te vergroten …

Nieuwe tramlijn Alkemadelaan en Laan van NOI, Scheveningen naar Voorburg.

Een tram over de Van Alkemadelaan / Laan van NOI ligt voor de hand: het kan ook vlakbij de remise Scheveningen beginnen. De reden om het niet aan te leggen is waarschijnlijk de randligging – zeker in Scheveningen, waar het tracé aan de duinen grenst. De gemeente heeft bovendien de voorrang gegeven aan uitbreiding van de ringweg (Landscheidingsweg en Hubertustunnel).

De lijn begint bij de huidige keerlus aan de rand van de duinen, eindpunt van tram 1 en 9. De eerste tussenhalte staat voor het Kurhaus, op de Gevers Deynootweg. Dit is ook het eindpunt van de voorgestelde metrolijn CS – Scheveningen.

Metrolijn CS – Scheveningen …

Metro Den Haag Centraal naar Scheveningen.

De tram rijdt kort boven de metro, en draait naar de Harstenhoekweg, het begin van het eigen tracé. Deze krijgt haltes bij het Harstenhoekplein, en de Hasseltsestraat. De lijn loopt nu aan de rand van de bebouwde kom, langs de Zwolsestraat en Van Alkemadelaan. Dit was oorspronkelijk het tracé van de oude spoorlijn naar Scheveningen, een tak van de Hofpleinlijn. Op dit gedeelte zijn er haltes bij de Pompstationweg (P.I. Scheveningen) en De Brauwweg.

Bij de Frederikkazerne draait de weg (Van Alkemadelaan), en verlaat het tracé van de oude spoorlijn. Het loopt verder kaarsrecht richting Voorburg. Het terrein van de Frederikkazerne wordt momentaal heringericht. Aan de overzijde van de weg is de voormalige Alexanderkazerne volledig gesloopt: hier wordt het Internationaal Strafhof gevestigd (ICC, zit tijdelijk in Voorburg).

Afhankelijk van het ontwerp, krijgt de ingang mogelijk een eigen halte. De volgende halte komt namelijk bij voorkeur aan de overkant van de Waalsdorperweg, om zowel het Bronovo Ziekenhuis te bedienen, als overstap te geven aan een buslijn (lijn 29 of zijn opvolger). Daarna zijn de tramhaltes nagenoeg gelijk aan de huidige bushaltes.

Vanaf de Wassenaarseweg, deelt de tramlijn het tracé met de voorgestelde ringlijn Moerwijk – Archipelbuurt – Voorburg. (Bij de Stolberglaan of bij Station Laan van NOI, gaat die lijn linksaf richting Winkelcentrum Voorburg).

De lijn uit Scheveningen kruist het Haagse Bos, naar de wijk Bezuidenhout. Hier loopt de route door een stedelijk woonwijk (1800 m van het Binnenhof), met overstap op meerdere bus- en tramlijnen. De halte Theresiastraat (een winkelstraat) wordt iets verschoven, richting Bezuidenhoutseweg, om de aansluiting te verbeteren.

Bezuidenhout, Laan van NOI, CC3.0 licentie, auteur onbekend

Na de Stolberglaan, gebruikt de tram het bestaande tracé van lijn 2, onder de spoorlijn bij Station Laan van NOI. Bij dit station is er ook overstap op de voorgestelde metrolijn door Leidschendam-Voorburg, dat hier op viaduct zou lopen.

De huidige tramlijn loopt verder via de Julianalaan: de nieuwe tramlijn volgt de Laan van Nieuw Oosteinde, het verlengde van de Laan van Nieuw Oost-Indië. Hier staan alleen woningen, geen winkelcentra of belangrijke bestemmingen, en de twee huidige bushaltes worden tramhaltes. De lange straat eindigt bij de snelweg A12 en de spoorlijn naar Gouda, allebei op viaduct. Het stationsplein is recent heringericht, en biedt voldoende ruimte voor een eindhalte en keerlus.

Station Voorburg, plein zijkant, CC 3.0 licentie, door M. M. Minderhoud

Het station wordt ook eindpunt van de voorgestelde metrolijn vanaf Hollands Spoor (A12-tracé), en van de eerder genoemde ringlijn. Er is ook overstap op de voorgestelde tramlijn Voorburg – Leidschendam.

De tramlijn Scheveningen – Voorburg wordt bijna 9 km lang, met 15-16 tussenhaltes. Een stadstram op straat rijdt gemiddeld 15 km/h, maar op dit tracé over brede straten en met bijna geen bochten, moet iets boven de 20 km/h haalbaar zijn.

Tram Den Haag: Scheveningen – Voorburg

One thought on “Tram Den Haag: Scheveningen – Voorburg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s