2013: nieuwe Hanzelijn en nieuwe stations

Met de Dienstregeling 2013, zijn een nieuwe lijn en enkele nieuwe stations open gegaan. Dat is relevant voor enkele voorstellen, die hier eerder zijn gedaan.

De nieuwe Hanzelijn, tussen Lelystad en Zwolle, was bedoeld om de reistijd naar het noorden te verkorten. Door zijn kronkelend tracé is dat nauwelijks gelukt. Hier zijn eerder voorstellen gedaan voor alternatieven:

Bij al die projecten zou de Hanzelijn in gebruik blijven, als regionale en inter-regionale verbinding.

Op de Hanzelijn krijgen Dronten en Kampen krijgen nieuwe stations. De voorgestelde spoorlijn Zwolle – Emmeloord, dat alleen zin heeft in combinatie met andere nieuwe lijnen, zou ook Kampen bedienen. De stad krijgt in dat geval een ‘nieuw’ station, aan de overkant van de IJssel – op de plek van het bestaande station IJsselmuiden.

Overige nieuwe stations

Op de lijn Zutphen – Hengelo is Station Hengelo Gezondheidspark in gebruik genomen, met één perronspoor. Hier werd eerder voorgeteld om de lijn te elektrificeren en waar nodig verdubbelen, als route Arnhem – Twente. De lijn in Hengelo zelf (80 000 inwoners) moet zeker verdubbeld worden.

Op de lijn Amersfoort – Apeldoorn is station Hoevelaken opengegaan. Allen treinen op de Valleilijn (naar Ede) stoppen daar. De hier voorgestelde verbetering van deze Valleilijn omvat vier sporen tot voorbij dit station, en een nieuw tracé naar Barneveld.

Station Hoevelaken is ook eindpunt van één van de voorgestelde Amersfoortse tramlijnen – een oost-west lijn van het Soesterkwartier naar Hoevelaken.

In Groningen is Station Europapark vergroot en verplaatst – er was al een tijdelijke halte. Voorstellen hier voor stadsregio-lijnen rond Groningen, bijvoorbeeld naar Stadskanaal, veronderstellen dat de spoorlijn daar viersporig wordt. Ook treinen over de voorgestelde Hondsrug-spoorlijn naar Emmen zouden dit station aandoen.

Daarnaast zouden hogesnelheidstreinen via de voorgestelde HSL naar Bremen en Hamburg door het station rijden (zonder te stoppen). De lijn via Assen blijft ook een hoofdroute voor de binnenlandse Intercity treinen. Daarom zouden zes sporen tussen Station Groningen en Station Europapark geen overbodige luxe zijn.

Station Europapark ligt ook aan twee van de hier voorgestelde tramlijnen in Groningen. Het is het zuidelijk eindpunt van een west-tangent lijn uit Zernike, en ook van de Groningse ringlijn. (Deze is eigenlijk een U-vormige lijn, van het Martiniziekenhuis naar Station Europapark).

Station Almere Poort is voorlopig het laatste station in Almere. Uitbreiding van Almere aan de oostkant (Almere-Hout) zal op betere tijden moeten wachten, en zo ook verlenging van de spoorlijn. Hier werd een spoorlijn Almere – Harderwijk voorgesteld, dat ook zonder de bouw van Almere-Hout zinvol kan zijn. Over die lijn zouden ook stadsregio-diensten kunnen rijden, gericht op Almere zelf – bijvoorbeeld van Almere-Poort tot Harderwijk via Zeewolde.

Later in 2013

Station Utrecht Leidsche Rijn bedient, vanaf medio 2013, het toekomstige centrum van de stadsuitbreiding Leidsche Rijn. Van het centrum staat er bijna niets, het moet nog gebouwd worden. Hier werd eerder een metrolijn langs het centrumgebied voorgesteld. Deze is bedacht als onderdeel van een uitgebreide Metro Utrecht, en niet als vervanging voor de spoorlijn, of voor Station Leidsche Rijn.

Station Maastricht Noord (bij Limmel) gaat pas later open, wegens problemen bij de bouw. Hier werd eerder voorgesteld om de hele lijn Sittard – Maastricht viersporig te maken – met een nieuw tracé via Maastricht-Aachen Airport. Op de bestaande lijn is er dan ruimte voor nieuwe stations in Elsloo, twee in Geleen, met een heropening van Station Geulle. Ook een station Limmel werd voorgesteld, maar dan tussen de woonwijken Limmel en Nazareth. Station Maastricht Noord komt aan de Limmelderweg, en is louter als P+R voorziening bedoeld. Voorlopig krijgen alleen de sporen van/naar Heerlen perrons.

Vanwege de voorgestelde nieuwe stations, en de voorgestelde heropening van de lijn Maastricht – Aachen, moet de aansluiting tussen de Heerlen- en Sittard-lijnen ongelijkvloers worden. Een verbouwing van Station Maastricht-Noord, dat bijna op de aansluiting ligt, zou in dat geval onvermijdelijk zijn.

2013: nieuwe Hanzelijn en nieuwe stations

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s