Nieuwe tramlijnen in Den Haag: naar Poeldijk

Een tramlijn naar Poeldijk is een logische uitbreiding van het tramnet in Den Haag, zeker na de bouw van de voorgestelde lichte metro Den Haag. Geheel origineel is het voorstel niet: er liep ooit een stoomtram tussen Poeldijk en Loosduinen, dat toen nog buiten Den Haag lag. De nieuwe versie zou aansluiten op de Haagse lijn 4 – of zijn opvolger, want na de bouw van een metro wordt het tramnet nieuw ingericht.

Poeldijk wordt ook het eindpunt van de eerder voorgestelde metrolijn door Westland, een verlenging van de Rotterdamse metro vanaf Maassluis. De tram zou naast het metrostation eindigen, dat een belangrijk regionaal overstappunt wordt. Ook de eerder voorgestelde Haagse metrolijn door Escamp kan worden doorgetrokken naar Poeldijk.

De tram naar Poeldijk loopt langs de Nieuwe Vaart, over de de Nieuweweg (N211). Er is nog een tracé denkbaar, via bedrijventerrein ABC Westland en de Verburghlaan, maar die heeft vele nadelen. Het doorsnijdt recreatiegebied De Uithof, de straten achterin het bedrijventerrein zijn niet geschikt, en ook het oudere gedeelte van de Verburghlaan lijkt te smal.

Tramtracé vanaf De Uithof

De huidige eindhalte van Randstadrail lijn 4 ligt net binnen recreatiegebied De Uithof. De halte zou verplaatst worden naar een tracé over de ringweg, Lozerlaan. Al na 500 m, draait de lijn naar de Nieuweweg. Deze weg is kaarsrecht, maar moet wel aangepast worden. Enkele stukken zijn al verbreed, maar elders staan woningen dicht op een relatief smalle weg, met meerdere uitritten. Sloop aan de zuidzijde is de makkelijkste oplossing, eventueel een parallelweg langs de rand van het bedrijventerrein. Verbreding van de weg is waarschijnlijk al gepland, want het is een van de twee hoofdwegen tussen Westland en Den Haag.

Klik om te vergroten…

Haagse tramlijn naar Westland

 
Op het tracé tussen Lozerlaan en Poeldijk komen drie haltes: Madepolderweg, Captijnlaan (toegang ABC-terrein), en Dr. Weitjenslaan, aan de oostkant van Poeldijk. De eindhalte komt bij de kruising N211 / N213, aan de westzijde van de dorpskern. Het ‘Rotterdamse’ metrostation komt op het parkeerterrein van Westland Energie, en mogelijk kan de tram daar ook keren.

Het nieuwbouw-tracé is 3500 m lang, en met slechts drie tussenhaltes zou de verlenging 5-6 minuten toevegen aan de rit van 23 minuten vanuit het centrum (tramtunnel, halte Spui).

Eigen trace in Den Haag?

De tramlijn naar Poeldijk is niet afhankelijk van andere projecten, en kan relatief snel aangelegd worden. Als losstaande verlenging van Lijn 4 zou het echter overbelast raken. Bij voorkeur wordt het in combinatie met een metrolijn aangelegd. Het tracé in Den Haag is ook niet optimaal als hoofdverbinding met het Westland. Lijn 4 is binnen Den Haag een stadslijn, met 15 haltes tussen De Uithof en Spui.

Zonder metrolijn kan de tram uit Poeldijk beter een eigen tracé volgen, vanaf de Nieuweweg rechtdoor over de Escamplaan. Deze is als uitvalsweg ongeschikt voor een stadstram, wel voor een ‘streektram’ naar het Westland. Bij de Leyweg kan het weer aansluiten op het tracé van lijn 4. Met een recht tracé over 5 km tussen Dedemsvaartweg en Poeldijk, en een halte-afstand van circa 750 m, kunnen Randstadrail-trams hun maximumsnelheid benutten. De tramlijn Poeldijk – centrum (Spui) wordt 10 km lang, met een reistijd van misschien net onder 25 minuten.

Met de metro als hoofdverbinding Poeldijk -Den Haag, is deze streektram echter overbodig, en kan Lijn 4 (of zijn opvolger) simpelweg doorgetrokken worden.

Nieuwe tramlijnen in Den Haag: naar Poeldijk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s