Tram Den Haag: ‘kusttram’ Kijkduin – Scheveningen

Deze tramlijn Kijkduin – Scheveningen is een nieuwe tangentlijn, als aanvulling op de eerder voorgestelde lichte metro Den Haag. De tram vervangt delen van de buslijnen 24 en 22. In Scheveningen gebruikt de lijn bestaande tramsporen, elders worden nieuwe sporen aangelegd langs brede straten. Verdere infrastructuur, in de vorm van bruggen of tunnels, is niet nodig.

Tramlijn langs de duinen: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC3.0 licentie

Nieuwe tram Kijkduin - Scheveningen

 
De tramlijn vormt een alternatief voor een metrolijn langs de kust, dat kan worden samengesteld uit delen van andere metrolijnen. Dat is met name het geval bij een metro-tracé onder de Vrijenhoeklaan, naar dat is een tweede keus. Hier wordt uitgegaan van een metrolijn van CS naar Segbroek, onder de Laan van Meerdervoort, en langs winkelcentrum De Savornin Lohmanplein. De nieuwe tramlijn loopt dan evenwijdig aan de metro, en bij één station daarbovenop.

Tracé vanaf Kijkduin

De tramlijn begint bij Kijkduin, op het Deltaplein, net achter het strand. De tram rijdt kort over de Kijkduinsestraat, en dan in een rechte lijn over de Vrijenhoeklaan en Sportlaan. De eerste drie haltes worden gedeeld met een tramlijn naar Rijswijk (‘tram 23’). Deze draait daarna naar de Lobelialaan: de lijn naar Scheveningen gaar rechtdoor over de Sportlaan. Bij de Wildhoeflaan is er overstap op de metro richting Den Haag Centraal.

Klik om te vergroten: metrolijn van CS naar Segbroek en Loosduinen…

Licht volautomatische metronet in Den Haag, tak naar Loosduinen.

 
Verder zijn de tramhaltes ongeveer gelijk aan die van bus 24 op deze route. Bij de Nieboerweg, draait de tram naar de bestaande route van tram 12. Een van de twee haltes op dit stuk kan verschoven worden, verder is het tracé al geschikt. Lijn 12 kan zijn eindpunt in de duinen behouden: de tram uit Kijkduin volgt de busroute door de geïsoleerde woonwijk Duindorp, dat drie haltes krijgt.

De lijn volgt nu de route van bus 22, en kruist het Afvoerkanaal. De hellingen aan weerskanten zijn geen probleem voor een moderne tram. De tram rijdt dan verder over de Westduinweg, evenwijdig aan de voorgestelde metrolijn van HS naar Scheveningen.

Klik om de vergroten: metro HS – Scheveningen…

Metro naar Scheveningen over tracé tramlijn 11.

 
De tram passeert het eindstation van de metro aan de Duinstraat, en rijdt nu over bestaande tramsporen (Duinstraat, gebruikt voor remise-ritten). Het volgt de tramsporen via de Willemsstraat, Kokstraat, en Deynootweg, naar de 2e kern van Scheveningen, bij het Kurhaus. Daar passeert de tram het eindstation van de voorgestelde metrolijn van CS naar Scheveningen.

Klik om de vergroten: metro Den Haag Centraal – Scheveningen…

Metro Den Haag Centraal naar Scheveningen.

 
De tram volgt tot aan het Kurhaus de route van bus 22, maar die draait daar, richting het centrum van Den Haag. De nieuwe tramlijn gaar rechtdoor en eindigt bij de ruime keerlus aan de rand van Scheveningen, het huidige eindpunt van tram 1 en 9. Het laatste stuk wordt gedeeld met een nieuwe tramlijn Scheveningen – Voorburg.

De nieuwe lijn wordt 9 km lang, met rond 17 tussenhaltes. Het is een zuivere tangentlijn dat evenwijdig aan de kust loopt, maar dat is wel zinvol in combinatie met de overige nieuwe lijnen, die hier eerder werden voorgesteld.

Tram Den Haag: ‘kusttram’ Kijkduin – Scheveningen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s