Heropening stations Waardenburg en Hedel

Van de 12 voormalige haltes en stations aan de spoorlijn Utrecht – Den Bosch, zijn er maar vijf over. Twee nieuwe stations bedienen nieuwbouw-wijken: de kleine dorpsstations zijn verdwenen. Op deze drukke lijn is er voorlopig geen ruimte voor heropening.

Dat kan wel, na de aanleg van de voorgestelde ‘HSL-ZuidOost’, een HSL-corridor naar Aachen. Het voorstel omvat een hogesnelheidslijn tussen Utrecht en Den Bosch, grotendeels naast de bestaande lijn. De HSL vervangt de Intercity-lijnen naar Maastricht en Heerlen, en de bestaande lijn krijgt meer ruimte voor regionale diensten met hogere frequenties.

De voormalige stations bij Waardenburg en Hedel liggen beiden op een kaarsrecht tracé, ten noorden van Den Bosch. De HSL zou hier naast de bestaande lijn komen, aan de oostzijde. Beide stations hebben een vergelijkbare locatie: Waardenburg net voor de Waaldijk, en Hedel net voor de Maasdijk. Omdat de lijn klimt naar de bruggen, hebben ze een verhoogde ligging. Beide lagen aan de rand van de dorpen. Hedel is groter, maar beide dorpen zijn gegroeid sinds de oude stations werden gesloten (in 1973 en 1950).

Hedel

De spoorlijn bij Hedel werd buiten het dorp aangelegd: het station lag in open veld. De belangrijke Rijksweg naar het zuiden, werd tussen dorp en station aangelegd. Inmiddels is er iets meer bebouwing tussen weg en spoorlijn, maar het is nog altijd een randligging.

Klik om te vergroten…

hedel-maas-spoorbrug

 
Het voormalige station ligt op spoordijk, op rivierdijk-hoogte. Waar het de Maasdijk kruist, is er nog altijd een overweg, en die moet worden vervangen door een onderdoorgang. Het stationsgebouw lag aan de Stationsweg, een verscholen parallelweg. Het station zelf werd gesloopt na de sluiting: er staan enkele rijtjeshuizen op de plek.

De nieuwe HSL zou aan de oostzijde lopen, maar niet zo dicht bij dat het de aanleg van een perron belemmert. (Het station had drie sporen, zijperrons liggen voor de hand). Een nieuw station zou een ingang krijgen aan de Beatrixstraat / Drielseweg, naast het Chinees restaurant. De bus zou dan weer langs rijden (zoals vroeger), met een halte bijna voor de deur van het station. Via de Rijksweg bereikt de bus de dorpskern.

Klik om te vergroten…

hedel-station

 
Hedel heeft 5000 inwoners, genoeg om een station te rechtvaardigen. Het station zou ook overstap bieden op het streekvervoer, en bedient daarmee de zuidhelft van de Bommelerwaard (Amerzoden, Kerkdriel, Velddriel). Dat komt grotendeels overeen met de Gemeente Maasdriel. (De noordhelft van de Bommelerwaard is op Zaltbommel georiënteerd). Vooral in de richting Utrecht, vermijdt dat een omweg of dubbele overstap.

Gemeente Maasdriel: kaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC3.0 licentie

2013-Top33-gem-Maasdriel

 
Ook vanuit de dorpskern Hedel, in de richting Utrecht, biedt het station een alternatief voor overstappen in Zaltbommel. Vanuit de dorpskern naar Den Bosch, is een bus over de Rijksweg handiger. Hedel is desondanks een geschikt eindpunt voor een agglomeratie-dienst door Den Bosch, naar bijvoorbeeld Boxtel. Dat geldt zeker als er ook binnen Den Bosch nieuwe stations erbij komen, tussen Maas en binnenstad.

Waardenburg

Met 2000 inwoners, is Waardenburg misschien zelf te klein om een station te rechtvaardigen, maar het kan als overstappunt dienen, voor de Tielerwaard ten zuiden van de A15. De huidige buslijn 47 wordt gehandhaafd: de buurtbus 248 wordt een echte buslijn, maar nog altijd met kleine bussen. (Gewone bussen kunnen niet over de smalle dijkwegen op deze route, daarom is een gecombineerde lijn van Gorinchem tot Tiel ook niet mogelijk).

Net als in Hedel, ligt de spoorlijn in Waardenburg aan de rand van de bebouwde kom, maar dichter bij de kleine dorpskern. Het voormalige station lag ten noorden van de Steenweg, dus iets verder binnendijks dan in Hedel. De voormalige Stationsweg is inmiddels een veldweg, en er zijn geen gebouwen meer zichtbaar. Bij de veldweg staat wel het ‘busstation’ van Waardenburg, twee bushaltes.

Een nieuw station kan een ingang krijgen aan de Steenweg, en is meteen aangesloten op de busroutes. Het voormalige station lag circa 500 m achter de Steenweg, en wellicht is er een helling bij de overbrug, maar dat moet te corrigeren zijn. Net als in Hedel is er een overweg op de dijk zelf, en de lijn is op dat punt daarom even hoog gelegen als de dijkkruin, 9 m NAP. Maaiveld achter de dijk ligt hier op 2-3 m NAP, en de sporen 4-5 m boven de straat: de hoogteverschillen kunnen dus niet groot zijn.

Klik om te vergroten…

waardenburg-station

 
Ook hier komt de HSL aan de oostzijde van de bestaande lijn, maar niet zo dichtbij dat een zijperron onmogelijk is. De dijk-overweg kan overigens gesloten worden, eventueel met een klein tunnel voor wandelaars. Er is geen doorgaand verkeer: de dijkweg wordt 100 m verderop afgesneden door de A2.

Aan de overkant van de Waal ligt Zaltbommel. Ook met een station in Waardenburg, is er geen snelle verbinding: Station Zaltbommel ligt in een bedrijfsterrein buiten de historische stad, achter de snelweg. Het blijft een omweg, maar dat geldt ook voor de auto, de bus, en voor fietsers.

De HSL langs Waardenburg en Zaltbommel…

brug-hsl-zaltbommel

Het nieuwe Station Waardenburg wordt bediend door regionale treinen tussen Utrecht en Den Bosch. Het ligt waarschijnlijk te ver van beiden, op opgenomen te worden in een stadsregio-netwerk. Wel zou de huidige frequentie op deze lijn (stoptrein elke 30 minuten) verhoogd moeten worden, na de bouw vaan de HSL ernaast.

Heropening stations Waardenburg en Hedel

One thought on “Heropening stations Waardenburg en Hedel

  1. Anonymous says:

    Heropening station Waardenburg is niet alleen voor Waardenburg belangrijk, maar zal ook voor de naaste omgeving een grote aanwinst.zijn. Goed voor schoolgaande kinderen, woon-werkverkeer en tegen de leegloop van de kleine omliggende dorpen. Zorg dat dit station er komt!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s