Station Sint Willebrord / Hoeven

Hier werden eerder een tweede station in Etten-Leur en een station Prinsenbeek-Zuid voorgesteld, mogelijk bediend door een regionale metro rond Breda. In elk geval zouden stoptrein en Intercity op de lijn Breda – Roosendaal worden gescheiden. Dat maakt de weg vrij voor heropening van verdere stations op de 23-km lijn: vroeger waren het er zeven.

Klik om te vergroten…

rucphen-overzicht

 
Als eerste komt de voormalige halte Hoeven in aanmerking, gelegen tussen Hoeven en Sint Willebrord. Met een gewijzigde route kan buslijn 312 ook langs een nieuw station: dat vervangt zijn huidige route, een omweg over de snelweg A58. De nieuwe route verbindt het station met Sint Willebrord, Sprundel, en Rucphen. Met name voor reizigers richting Breda wordt de overstap daarmee verbeterd.

Een busverbinding is essentieel, want het station ligt in open veld, ongeveer 2 km van het centrum van Sint Willebrord en 1500 m van de dorpskern van Hoeven. Alleen de nieuwbouw aan de rand van Hoeven ligt op loopafstand. Vanuit Hoeven rijdt de huidige lijn 311 naar Etten en Breda, en kan die route beter behouden. Het is wel mogelijk om de huidige buurtbus 211 op te waarderen tot een echte buslijn, met een eindpunt bij het nieuwe station. Het rijdt dan Roosendaal – Zegge – Bosschenhoofd -Hoeven – Station Sint Willebrord.

Het station komt aan de Heistraat, dat ook aansluit op afrit 20 van de A58. Een nieuwe onderdoorgang is nodig, dat ook als toegang dient, als het station een eilandperron krijgt. Dat lijkt de beste oplossing: het perron komt aan de noordkant van de bestaande sporen, met twee extra sporen aan zijn noordzijde. Daarmee heeft het station gelijk twee sporen voor doorgaande treinen.

Om het nieuwe station te bereiken, krijgt buslijn 312 een deel zijn voormalige route terug. Komende vanaf Etten, rijdt het eerst via de Nijverheidsweg en Tussendonk naar de spoorlijn, en vervolgens over een busbaan van circa 900 m naast de sporen. (Mogelijk kan de bus via De Heul, maar die moet herprofileerd worden). Na een halte bij het station, kruist de bus de A58, en rijdt verder via zijn huidige route, naar het centrum van Sint Willebrord.

Nieuw station en omgeleide buslijn: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC3.0 licentie

station-willebrord

 
Het is vooral de bevolking van de nabije dorpen, dat een nieuw station in open veld rechtvaardigt. Ten zuiden van het station wonen 9300 mensen in Sint Willebrord, 5000 in Sprundel, en 4700 in Rucphen. Ze liggen alle drie in de Gemeente Rucphen. Ten noorden van het station heeft Hoeven (Gemeente Halderberge) 6500 inwoners.

Heropening van de voormalige stations bij Zegge en Bosschenhoofd ligt minder voor de hand. Beide dorpen liggen direct aan de spoorlijn, maar ze hebben elk 2000 inwoners – tien maal minder dan de bevolking rond Station Sint Willebrord. Een station bij Zegge kan wel de oostkant van Roosendaal bedienen, als een stadsbuslijn naar het station wordt doorgetrokken – het dorp ligt circa 1200 m van de bebouwde kom van Roosendaal.

Station Sint Willebrord / Hoeven

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s