Station Loenersloot

Hier werd eerder een nieuw station Loenen voorgesteld, aan de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. Het was bedoeld als alternatief voor een station bij Loenersloot, waar de N201 de spoorlijn kruist. Bij de uitbouw tot vier sporen Amsterdam – Utrecht, werd afgezien van een station op die plek, en de sporen zijn niet daarop ingericht. De ruimte is ook beperkt, want de spoorlijn loopt hier naast het Amsterdam-Rijn Kanaal.

Bij nader inzien is een station aan de N201 toch een betere optie. De spoorlijn moet dan maar aangepast worden, wat ook de sloop van enkele naastgelegen panden inhoudt. De bouw van het station kan gecombineerd worden met de bouw van een geheel nieuwe brug over het Amsterdam-Rijn Kanaal. Dat is op den duur onvermijdelijk, want de N201 is de hoofdweg Haarlem – Schiphol – Hilversum. Rijkswaterstaat plaatst in 2014 een vervangende brugconstructie, maar afgezien van een fietspad verandert er niets voor het wegverkeer.

Klik om te vergroten: basiskaart van Stichtse Vecht door Jan-Willem van Aalst, onder CC3.0 licentie

omgeving-loenersloot

 
Het station zou Loenersloot heten, en is de opvolger van de voormalige halte Vreeland op dezelfde plek. Het is bedoeld als overstapstation: de 500 inwoners van Loenersloot kunnen een station niet rechtvaardigen. Het zou in elk geval Vreeland (1800 inwoners) en Loenen (4000) bedienen, en in mindere mate andere dorpen aan de aansluitende busroutes.

Het nieuwe station komt ten noorden van de N201, net als de vroegere halte Vreeland. De locatie veronderstelt dat de N201 een nieuw tracé krijgt, aansluitend op een nieuwe brug over het het Amsterdam-Rijn Kanaal. Omdat er twee hoogspanningsmasten naast de huidige weg staan, zou de nieuwe brug circa 50-80 m verderop liggen. Dat is ook een voordeel bij de bouw: de bestaande brug kan in gebruik blijven, totdat de nieuwe klaar is.

Het staat vast dat het station een eilandperron krijgt, net als de overige stations op de lijn. Om dat mogelijk te maken, moet de sporenbundel aan de westkant worden verbreed. Het station krijgt twee zuidelijk ingangen: via trap en lift naar de N201, en via een perrontunnel naar de bebouwing aan de zuidkant. Het nieuwe N201-tracé moet rekening houden met de verbrede sporenbundel, met toegang voor voetgangers, en met bushaltes bij de ingang. Een derde ingang aan de noordzijde is ook wenselijk, met de Slotlaan als looproute naar Loenersloot. (De Slotlaan is een oude weg, dat Kasteel Loenersloot met Vreeland verbond: het werd in de 19e eeuw doorgesneden door kanaal en spoorlijn, en vormde ook vroeger de toegang tot de halte Vreeland).

Klik om te vergroten…

station-loenersloot

 
Het dorp Loenersloot ligt ten noorden van de N201, naast het kasteel. Ten zuiden van de N201, liggen er tientallen woningen en enkele bedrijfspercelen aan de Binnenweg. De zuidelijke ingang van het station komt hier (op het terrein van Arends Bandenservice). Om een verschuiving van de sporen mogelijk te maken, moeten enkele woningen en schuren naast de spoorlijn wijken. Na de bouw van een nieuwe brug, kunnen de voormalige opritten worden afgegraven: het terrein tussen Binnenweg en de nieuwe N201 komt daarna vrij. Met een stationsingang op het terrein is woningbouw een logische optie.

Buslijnen

Zonder goede busverbindingen is een station op deze plek niet zinvol. Er wonen te weinig mensen op loopafstand, en ook niet op fietsafstand. Buslijnen in vijf richtingen zijn mogelijk: oost en west over de N201, langs de Angstel naar Abcoude, langs de Vecht naar Breukelen, en naar Weesp via Nederhorst den Berg. Een buslijn naar Breukelen via Nieuwer-Ter-Aa is niet mogelijk over het huidige wegennet, en ook niet zinvol.

De huidige buslijnen moeten worden aangepast. Buslijn 120 rijdt sinds jaar en dag langs Angstel en Vecht, en kan zijn route behouden. Buslijn 106, van Weesp naar Nederhorst den Berg, wordt doorgetrokken naar het nieuwe station.

Lijn 126 verliest zijn route over de A2, en rijdt van Mijdrecht naar Hilversum, over de route van de huidige buslijn 206. Vreeland wordt door deze lijn bediend, en de huidige buslijn 122 (Weesp – Vreeland) vervalt. Ook buslijn 130, Uithoorn – Breukelen over de A2, vervalt. Lijn 121 behoudt in elk geval zijn route tussen Mijdrecht en Hilversum.

Met overstap bus-trein op het nieuwe station wordt het reizen verbeterd:

  • vanuit Baambrugge en Loenersloot in de richting Utrecht;
  • vanuit Nederhorst den Berg, Overmeer, en Vreeland in de richting Utrecht;
  • vanuit Loenen en Nieuwersluis in de richting Amsterdam.

Voor Vinkeveen, Wilnis en Mijdrecht wordt de waarde van het station ook bepaald door een eventuele regionale metrolijn Utrecht – Aalsmeer via Mijdrecht.

Verlenging Randstadspoor naar Mijdrecht.

 
Voor inwoners van Vinkeveen, Wilnis en Mijdrecht zou die lijn overstap bij Station Loenersloot in de richting Utrecht overbodig maken, maar zelfs in dat geval biedt het station een alternatieve route naar Amsterdam.

Station Loenersloot

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s