Opwaardering spoorlijn Purmerend – Hoorn

Purmerend ligt slechts 15 km van de Amsterdamse binnenstad, en Hoorn 20 km verder. Ondanks de korte afstand wordt de spoorlijn onderbenut. De lijn Amsterdam – Purmerend loopt namelijk om via Zaandam, en is ook bochtig. Investeringen zijn ook uitgebleven, want het is geen hoofdlijn, niet meer. Ooit, toen een reis naar het noorden een hele dag duurde, bood de veerdienst Enkhuizen – Stavoren een alternatief voor de reis over Amersfoort en Zwolle.

Een inter-regionale spoorlijn tussen West-Friesland en Friesland zou de lijn weer tot hoofdlijn maken. Dat rechtvaardigt ook een opwaardering van de bestaande lijn. Hier wordt het gedeelte Purmerend – Hoorn bekeken (later meer over Amsterdam – Purmerend).

Voor de lijn naar Friesland werden hier twee opties voorgesteld: een tunnel onder het IJsselmeer, tussen Enkhuizen en Rijs, of een nieuwe lijn door West-Friesland gevolgd door een tunnel naar Stavoren. (Die lijn kan dicht langs Andijk lopen, maar een tracé door de polder is korter).

Tunnel onder IJsselmeer van West-Friesland naar Friesland, via Andijk.

 
In principe kan Hoorn ook nog aangesloten worden op een spoorlijn over de Afsluitdijk.

De spoorlijn Purmerend – Hoorn

De bestaande lijn loopt kaarsrecht door de polders ten noorden van Purmerend. (Er is wel een knik bij Oosthuizen, van enkele graden). Aan de rand van Hoorn is er een ruime bocht, bij Berkhout. Het tracé in Purmerend is wel onhandig, vooral bij Kwadijk, waar ooit de tram naar Edam op de lijn aansloot.

Station Purmerend moet in elk geval vier perronsporen krijgen. Mogelijk wordt het station iets naar het noorden verschoven, en komt dan naast het stadhuis te liggen. Ook de spoorlijn in de bebouwde kom moet kruisingsvrij woorden, met vier sporen tot aan bedrijfsterrein De Koog. Daar komt namelijk de aftakking van de voorgestelde nieuwe spoorlijn naar Edam en Volendam.

Meteen daarna, aan de rand van Purmerend, volgt het bochtige tracé door Kwadijk. Het tracé wordt hier circa 150 m naar het oosten verschoven. Slechts enkele huizen in Kwadijk moeten wijken: de lijn zou dalen om hier de dorpsstraat te kruisen.

bocht-kwadijk-tracé

 
Het verschoven tracé wordt circa 2500 m lang, en sluit aan op de kaarsrechte lijn door Polder Zeevang. Of dit gedeelte meer sporen nodig heeft, hangt af van de geplande diensten. Purmerend Overwhere wordt in elk geval door de treinen naar Edam bediend. Nieuwe stations zijn denkbaar in Oosthuizen, en aan de rand van Hoorn (Groote Waal), maar voor beide locaties is de bus een goed alternatief.

Hier wordt uitgegaan van een snelle tweesporige lijn op bestaand tracé. De veenbodem in deze oude polders stelt wel een grens aan de snelheid. Alle overwegen worden opgeheven: in de polder zijn dat er zeven, wat wel meevalt. In Oosthuizen krijgt de hoofdweg (N247) een onderdoorgang, met een tweede bij het voormalige station, ten noorden van Oosteinde. (Deze straat zelf is te smal). In Scharwoude is er wel voldoende ruimte in de lintbebouwing voor een ondergang.

In Hoorn zelf is een ongelijkvloerse kruising nodig, met de lijn uit Alkmaar. Als de sporen iets verlaagd worden, kan de overweg hier door een brug worden vervangen. Ook Station Hoorn moet opnieuw worden ingericht.

De reistijd Purmerend – Hoorn wordt circa 10 minuten. Ten oosten van Hoorn zou de lijn richting Enkhuizen vier sporen krijgen, in elk geval tot Westwoud. Daar zou ook de voorgestelde nieuwe spoorlijn Hoorn – Medemblik – Den Helder aftakken, en mogelijk de lijn nar Friesland. Anders zou de hele lijn naar Enkhuizen vier sporen krijgen, tot aan de tunnel naar Gaasterland.

Opwaardering spoorlijn Purmerend – Hoorn

2 thoughts on “Opwaardering spoorlijn Purmerend – Hoorn

  1. Bedankt voor het artikel. Hier in West-Friesland heb ik nog nooit iets gehoord over dit soort plannen. Wel roep ik altijd dat voor onze regio (of zelfs de hele Noordkop) de huidige (zware) treinen vervangen zouden moeten worden door Ligthrail. Feitelijk gewoon een metrosysteem zoals ik dat ken van de stad Hamburg. De S-bahn (vroeger tram/ strassenbahn) wordt bij nadering van het centrum ook U-bahn (metro). Alles dubbelspoor en lekker heen en weer laten rijden. https://www.google.nl/search?q=s-bahn+hamburg&espv=2&biw=1920&bih=955&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=NXBwVOGSCcKPPaHogfAG&ved=0CDwQsAQ

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s