Stations Tiel Oost en Echteld

De oude Betuwelijn tussen Tiel en Elst kan veel meer betekenen dan zijn huidige status als plattelandslijn. Hier zijn twee voorstellen gedaan voor ‘hergebruik’ van de lijn. Het eerste was een herstructurering van de infrastructuur in de regio, met een nieuwe regionale spoorlijn Arnhem – Wageningen – Tiel. In Wageningen kruist het de voorgestelde hogesnelheidslijn Amersfoort – Wageningen – Nijmegen.

Nieuwe regionale spoorlijn Arnhem - Wageningen - Tiel

 
Het tweede voorstel is eenvoudiger in uitvoering: herstel van de spoorlijn Rhenen – Kesteren – Nijmegen. Deze lijn loopt niet via Elst, maar zou de voorgestelde HSL volgen tussen Valburg en Lent, richting Nijmegen.

Herstel spoorlijn Veenendaal - Rhenen - Betuwe.  Opwaardering Betuwelijn.

 
In dit voorstel blijft het gedeelte Tiel – Kesteren een beetje verweesd achter. Herstel van de lijn Rhenen – Nijmegen veronderstelt elektrificatie en een kwartierdienst, over de Betuwelijn ten oosten van Kesteren. Elektrificatie van de resterende 13 km tussen Tiel en Kesteren lijkt dan wel zinvol. Daarmee kan de huidige lijn Arnhem – Tiel gehandhaafd worden, met bijvoorbeeld twee treinen per uur. Overigens kan ook deze dienst in Nijmegen eindigen.

Op de lijn tussen Tiel en Kesteren zijn twee nieuwe stations mogelijk, Tiel-Oost en Echteld. Of dat zinvol is, hangt af van de functie van de lijn. In het voorstel voor een regionale spoorlijn Arnhem – Wageningen – Tiel, liggen ze aan een nieuwe inter-regionale lijn, dat een nieuw HSL-station aandoet. Bij herstel van de lijn Rhenen – Kesteren – Nijmegen, liggen ze aan een korte regionale lijn naar Arnhem. In beide gevallen, is Tiel overstappunt voor Geldermalsen en verder.

Een station Tiel-Oost is vooral interessant voor reizigers vanuit de oostkant van Tiel, richting Betuwe en Arnhem / Nijmegen. De enige logische plek is aan de Westroijensestraat, bij een onlangs verbeterde onderdoorgang. De spoorlijn langs het sportpark moet wel verhoogd worden, want het klimt hier om de weg te kruisen. Een station hier bedient ook een kantoorwijk aan de rand van Tiel, maar de grote bedrijfsterreinen Kellen en Medel liggen niet op loopafstand. (Een station verder naar het oosten kan niet, omdat de lijn hier klimt en draait, om het Amsterdam-Rijnkanaal te kruisen).

Tiel-Oost in rood: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC3.0 licentie

Tiel-Oost

 
Het station zou wel overstap geven op de bus. Met aangepaste routes, ook via de verlengde Laan van Westroijen, kunnen de bussen 42, 44 en 45 langs het station rijden. Bus-reizigers richting Station Tiel zullen niet op de trein overstappen voor een rit van twee minuten, reizigers richting Arnhem wel.

Na het kanaal, loopt de lijn rechtdoor naar Kesteren. Het dorpje Echteld ligt 3 km ten oosten van het kanaal. Het stationsgebouw staat er nog: het station werd al in 1938 gesloten, toen het dorp nog kleiner was. Een heropende station zou een ingang krijgen aan de Voorstraat, waar er ruimte is voor een onderdoorgang. Alle woningen liggen dan binnen 10 minuten loopafstand.

Tiel-Echteld

 
De ligging is ideaal, maar 1200 inwoners rechtvaardigt geen station. Buslijn 45 stopt ook aan de Voorstraat, en bereikt de binnenstad van Tiel in 10 minuten, en Station Kesteren in 12 minuten. Alleen in combinatie met nieuwbouw lijkt een station hier zinvol.

Stations Tiel Oost en Echteld

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s