Bustunnel Tiel

Dit voorstel is een eenvoudig alternatief voor de eerder voorgestelde streektram Tiel – Nijmegen langs de Waal. Een bustunnel naar Wamel zou Tiel beter verbinden, met de dorpen aan de zuidkant van de Waal. Voordeel is dat de bus vanaf Wamel ook in westelijke richting kan rijden, naar Zaltbommel – een tram op die route is niet zinvol. Na de aanleg van de tunnel, zouden de huidige buslijnen 165 (Den Bosch – Druten) en 85 (Druten -Nijmegen) vervangen worden door een lijn Zaltbommel – Tiel en een lijn Tiel – Druten – Nijmegen. Lijn 42 over de Willem-Alexanderbrug zou vervallen.

zaltbommel-tiel-nijmegen

 
De tunnel is niet alleen bedoeld als verbinding met Tiel zelf, maar als toegang tot het spoorwegnet. Het belang van Station Tiel zou toenemen na de invoering van Randstadspoor rond Utrecht, en ook na het voorgestelde herstel van de spoorlijn Rhenen – Kesteren – Nijmegen. Dat is nog meer het geval bij een nieuwe regionale spoorlijn Arnhem – Wageningen – Tiel.

Tracé

Tiel ligt aan de noordkant van de Waal, in de Betuwe. Aan de overkant ligt het dorpje Wamel, in het Land van Maas en Waal. De Waaldijken hebben hier een kruinhoogte van 12 m boven NAP. De uiterwaarden liggen op circa 6 m, en het terrein achter de dijken op 4 m boven NAP, aan beide kanten. Afhankelijk van de bouwwijze zou een tunnel circa 10 tot 20 m onder de vaargeul liggen. Het wordt circa 2 km lang.

Een bustunnel is makkelijker in de aanleg dan een tramtunnel, of een algemene verkeerstunnel. Met een draaiend of U-vormig tracé, kan de tunnel ook dicht bij de dijken beginnen: dat vermijdt een tracé langs (of onder) de binnenstad. In Tiel kan de tunnel beginnen bij het parkeerterrein aan de Waal, tussen de binnenstad en de rivier. Het tracé kan ook deels onder de naastgelegen vluchthaven. (Het tracé is niet precies aan te geven, dat hangt af van technische onderzoeken). De bussen vanaf Wamel zouden langs de binnenstad rijden, aan de westkant. Via de Veemarkt, met overstap op de andere buslijnen, bereiken ze Station Tiel.

tiel-wamel-bus

 
Aan de overkant kan de tunnel eerst de weg vanaf de pont volgen, en dan klimmen naast de dijk (in geel op de kaart). Een korte busbaan door de velden verbindt het dan met de Van Heemstraweg (N322, de doorgaande weg). Voordeel van deze oplossing is dat de tunnel niet onder dijk gaat. Normaal gesproken krijgt een riviertunnel een U-vormig dijk om de afrit heen: als een tunnel instort, kan het water anders het terrein achter de dijk bereiken. Voor de busroutes is het handiger als de tunnel wel onder de dijk doorgaat, en rechtstreeks op de N322 aansluit (oranje lijn). Dat is afhankelijk van een waterkerende voorziening in de tunnel zelf – een zaak voor de ingenieurs, dat hier niet verder besproken wordt.

Bustunnel Tiel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s