Station Hattemerbroek

Wezep, Hattem, en de kleinere Hattemerbroek liggen 5 tot 8 km van het centrum van Zwolle, maar zijn niet aan de stad vastgegroeid, dankzij de barrière-werking van de IJssel. Zwolle zelf ligt niet eens aan de IJssel, zoals vaak gedacht, maar aan het Zwarte Water en de Overijsselse Vecht, en de stad is naar het oosten en noorden uitgebreid.

Alleen Wezep heeft een station, aan de spoorlijn Utrecht – Amersfoort – Zwolle, met een half-uur dienst. Vroeger was er nog een station tussen Wezep en Zwolle, Station Hattemerbroek. Die lag echter niet in Hattemerbroek, maar in open veld ten noorden van Hattem, aan de aansluiting met de lokaalspoorlijn Zwolle – Apeldoorn. Die lijn had ook een station in Hattem zelf, dicht bij de dorpskern. Station Hattemerbroek werd na de Tweede Wereldoorlog gesloten.

De eerder voorgestelde hogesnelheidslijn Utrecht – Zwolle zou Wezep passeren naast de A28, en krijgt ook een eigen spoorbrug, naast de verkeersbrug. Als dat niet haalbaar is, wordt de bestaande spoorlijn viersporig, met een aangepast tracé. Ook bij de aanleg van een Zuid-Flevo HSL, om Almere heen naar Harderwijk, zou de lijn Harderwijk – Zwolle viersporig worden. Alle varianten bieden ruimte voor een extra station bij Wezep, ook bij verhoogde frequenties.

Herstel van het voormalige station is niet zinvol: het zou alleen een klein bedrijfsterrein bedienen. Wel denkbaar is een nieuw station aan de westkant van Wezep, of in Hattemerbroek zelf.

Mogelijk stationslocaties: base map by Jan-Willem van Aalst, CC3.0 licence

tweede-station-wezep

 
Aan de rand van Wezep is er een geschikte plek, bij de overgang aan de Voskuilersteeg. Ook bij uitbreiding tot vier sporen is er ruimte voor een station, maar het tracé zou naar het zuiden verschuiven, om de bocht te verbeteren. Een station hier biedt echter geen goede aanvulling op het bestaande station: vooral vanuit de noordhelft van Wezep blijven de loopafstanden gelijk.

Om die reden zou een station in Hattemerbroek beter zijn. Dat kan naast de Zwaluwstraat, bij de speeltuin. De Kerkstraat en Verlengde Kerkstraat bieden een loop- en fietsroute vanuit Wezep, en het ligt vlak achter de hoofdstraat (Zuiderzeeweg). Omdat de meeste reizigers naar Zwolle gaan, is dit een logische ligging, ook al ligt het niet in Wezep zelf. Het moet niet worden gezien als een station voor Hattemerbroek, dat daarvoor veel te klein is. Voor reizigers vanuit Hattem naar Zwolle is een station hier ook niet handig, maar dat geldt voor alle locaties: de spoorlijn loopt nu eenmaal ruim buiten het dorp.

Na de aanleg van nieuw snelle verbindingen, kan de huidige doorgaande stoptrein Utrecht – Zwolle worden vervangen. Het is zinvol om de diensten te splitsen, met bijvoorbeeld een lijn Utrecht – Harderwijk of Amersfoort – Harderwijk, en een lijn Harderwijk – Zwolle. Die laatste kan gekoppeld worden aan een regionale lijn ten oosten van Zwolle, waardoor een regionale metrolijn door Zwolle ontstaat. Een verhoogde frequentie hoort daarbij, ook vanaf het nieuwe station in Wezep, met misschien vier treinen per uur. Het station in Hattemerbroek ligt op 6,5 km van Zwolle, and de reistijd wordt dan 5-6 minuten.

Station Hattemerbroek

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s