Stations Gronsveld en De Heeg

De spoorlijn Maastricht – Liège heeft duidelijk geen prioriteit voor de betrokken overheden – Nederland, België, Wallonië, en de Provincie Limburg. Hier werd een forse opwaardering van de lijn voorgesteld, tot regionale metrolijn Maastricht – Liège. De lijn ontstaat door de Belgische Lijn 40 door Visé te koppelen aan Lijn 34 aan de westkant van de Maas, via de Ile Monsin. De trein uit Maastricht rijdt dan langs het stadscentrum (Gare Liège-Palais) naar het hoofdstation Liège Guillemins. De route is logisch, en ook korter.

Lijn via Ile Monsin…

monsin-link

 
In dat verband zijn nieuwe stations denkbaar, tussen Maastricht en Visé. Een regionale metro veronderstelt een hoge frequentie, en zowel rond Liège als ten zuiden van Maastricht is dat te rechtvaardigen. Hier wordt echter niet ingegaan op de lijnvoering, en ook niet op de techniek (twee stroomsystemen), of de mogelijkheid van een HSL Maastricht – Liège.

Tussen Maastricht en Eijsden waren er vroeger drie haltes: Heer, Maarland en Gronsveld. Eén nieuw station is bijgekomen, vlak bij de voormalige halte Heer – Maastricht Randwyck, naast congrescentrum MECC en het Academisch Ziekenhuis. Denkbaar zijn een tweede station binnen de bebouwde kom, (tussen de nieuwbouwwijken Heugem en De Heeg), en heropening van een station bij Gronsveld. Het dorpje Maarland is echter te klein om een station te rechtvaardigen.

Plattelandslijn in 1901: basiskaart van Uni Greifswald, met enkele Duitse plaatsnamen…

Maastricht-Visé-1901

 
Station Gronsveld werd in 1951 gesloten. Het dorp is sindsdien gegroeid, met 3100 inwoners, en het kleinere Rijckholt ligt op fietsafstand. Nadeel is dat het station altijd buiten het dorp lag – inmiddels in een bedrijfsterrein, en van het dorp gescheiden door de snelweg A2. De lage onderdoorgang is niet echt geschikt voor voetgangers en fietsers, en moet verbeterd worden.

Gronsveld: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, CC3.0 licentie

station-Gronsveld

 
Bij de aanleg van een HSL Maastricht – Liège, wordt de lijn hier viersporig. Dat belemmert de aanleg van een station niet, maar het oude stationsgebouw moet waarschijnlijk wijken.

Station De Heeg

In het zuiden van Maastricht, zijn twee nieuwbouwwijken zijn gebouwd met de rug naar de spoorlijn en snelweg. Heugem is gebouwd om een oude dorpsstraat vlak bij de Maasoever, met een bedrijfsterrein tussen woonwijk en spoorlijn. De Heeg is een jaren-70 nieuwbouwijk met aan de westkant een geluidswal aan de A2.

De brug tussen de twee is de enige geschikte stationslocatie. In De Heeg liggen het winkelcentrum en bijna alle woningen op loopafstand, maar vanuit Heugem moeten vooral de fietsroutes verbeterd worden. Een fietstunnel aan de zuidkant van het station (in groen), kan beide wijken beter daarop aansluiten.

Gronsveld: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, CC3.0 licentie

Heugem-Heeg

 
Met de huidige uurdienst (van de Belgische Spoorwegen) is een station hier zinloos. Een regionale metrolijn zou hogere frequenties bieden, en reizen zonder overstap naar stations ten noorden van Maastricht. Denkbaar is bijvoorbeeld een lijn Maastricht – Liège in combinatie met een lijn Eijsden – Heerlen, of Eijsden – Sittard.

Stations Gronsveld en De Heeg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s