Spoorlijn naar Zeist-Centrum

Zeist is niet goed aangesloten op het spoorwegnet: het station ‘Driebergen-Zeist’ ligt ruim buiten de bebouwde kom. Het ligt ook ten zuidoosten van Zeist, terwijl de meeste reizigers richting Utrecht gaan, in westelijke richting dus. Hier werd eerder een tweede spoorlijn Utrecht – Amersfoort voorgesteld, met een tracé door De Uithof, en een aftakking langs de zuidrand van Zeist. Daarna volgde een vereenvoudigd voorstel, met een tracé langs Landgoed Oostbroek, en een station aan de noordrand van Zeist.

2e spoorlijn, Vlasakkers-tracét
 
noordrand-station-zeist

 
Het is ook mogelijk een spoorlijn aan te leggen, dat geen andere doel heeft dan een station in Zeist zelf. Het tracé lijkt op het eerder voorgesteld Rhijnauwen-tracé naar De Uithof. Dat wil zeggen, het takt af van de lijn naar Arnhem, draait circa 90 graden richting noorden, en eindigt in een kopstation.

Het Rhijnauwen tracé: in tunnel naar De Uithof…

rhijnauwen-tracé

 
Om Zeist te bereiken, zou de nieuwe lijn aftakken ten oosten van Bunnik, en misschien iets meer dan 90 graden draaien, om een kopstation aan de rand van Zeist te bedienen. Omdat het centrum van Zeist in de zuidoost-hoek van de bebouwde kom ligt, kan het station het toch goed bedienen. De ligging van het station bepaalt min of meer het tracé vanaf Bunnik.

Om het landschap te beschermen, zou de lijn grotendeels in geboorde tunnel lopen. De ligging van het station wordt bepaald door de monumentale gebouwen rond van Slot Zeist, en historische landgoederen. Voor een bovengronds station is geen ruimte, en het kan haast niet anders dan onder de Driebergseweg. Hier, aan de rand van het oude centrum, is de ruimte beperkt, en de bouw zal ook problemen opleveren. Om perrons met een S-bocht te vermijden, moet ook een klein deel van het station onder landgoed Hoog Beek en Royen liggen. Hoewel het station dicht bij het centrum ligt, is het slechts bereikbaar via twee smalle straten, 2e Dorpsstraat en Jufferstraat.

Iets verder naar het zuiden kruist het tracé het terrein van Scholengroep Schoonoord. Sloop is daar onvermijdelijk, maar vervangende nieuwbouw is mogelijk op het ruime terrein. Hier zou de lijn ook overgaan in geboorde tunnel. Verder zijn er geen problemen met het tracé: de tunnel loopt onder de weilanden, en ook de aansluiting met de spoorlijn Arnhem – Utrecht ligt in open veld.

Lijn naar Zeist-Centrum: basiskaart door Jan-Willem van Aalst, CC4 licentie

Schoonoord-boog

 
Dit ‘Schoonoord-tracé’ tracé wordt circa 2600 m lang, en zou een snelheid van circa 120 km/h toelaten. Om een te krappe bocht te vermijden, kan de lijn misschien eerst onder de spoorlijn naar Arnhem, met een aansluiting dichter bij de rand van Bunnik. Het tracé wordt in dat geval circa 3000 m lang.

Dit is een relatief eenvoudig project, dat los van alle overige voorstellen uitgevoerd kan worden. Zeist wordt dan bediend door een Randstadspoor lijn uit Utrecht, dat logischerwijs bij Woerden zou beginnen. Het station is daarnaast geschikt als eindpunt van tramlijnen naar Utrecht en Amersfoort, zoals eerder voorgesteld.

Spoorlijn naar Zeist-Centrum

2 thoughts on “Spoorlijn naar Zeist-Centrum

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s