Oostelijke en zuidelijke bypass van Utrecht

In Utrecht Centraal kruisen Intercity-lijnen naar alle grote steden van Nederland. Dat is uniek in Europa, want Utrecht is noch de hoofdstad, noch de grootste stad van het land. Het heeft wel een keerzijde: incidenten in Utrecht kunnen het Intercity-netwerk fors ontregelen. De mogelijkheden tot omleiding zijn beperkt: de Maliebaan-lijn, dat uitgebouwd had kunnen worden, is inmiddels gesloten.

Hier worden twee bypass-lijnen voorgesteld, aan de oost- en zuidrand van Utrecht. De oostelijke bypass verbindt Hilversum met Den Bosch, en kan ook aansluiten op de voorgestelde spoorlijn Utrecht – Breda. De zuidelijke bypass verbindt Gouda, met Arnhem en Den Bosch.

De lijnen volgen bestaande infrastructuur, en de snelheid blijft laag, circa 80 km/h. Ze zijn zeker niet bedoeld als hogesnelheidslijn (HSL). Op een normale werkdag zouden ze voor goederenvervoer worden gebruikt. Mogelijk kan de zuidelijke bypass ook worden gebruikt voor een doorgaande dienst Den Haag – Arnhem.

Oostelijke bypass langs A27

De oostelijke bypass dupliceert gedeeltelijk de functie van de oude Maliebaan-lijn. Oorspronkelijk was deze een hoofdverbinding Hilversum – Den Bosch, met zijn eigen hoofdstation aan de Maliebaan in Utrecht. Toen alle lijnen op Utrecht Centraal werden aangesloten, bleef de lijn in gebruik als omleiding. Bij de bouw van de nieuwe ongelijkvloerse kruisingen bij Lunetten, werd het gedeelte ten zuiden van Maliebaan opgeheven.

De nieuwe bypass zou aftakken bij Groenekan. Het duikt dan onder de Groenekanseweg, onder de A27 en afrit 31, onder de spoorlijn naar Amersfoort, en onder de Voordorpsedijk. Dit gedeelte kan in ondiepe tunnel, net onder maaiveld. De lijn klimt dan weer, om pal naast de A27 te lopen, op viaduct. Na de Biltse Rading en de Biltsestraatweg, klimt het viaduct om Knooppunt Rijnsweerd te kruisen.

De lijn kan de A27 volgen tot aan de spoorlijn: eerst op viaduct, en na de Kromme Rijn verlaagd naast de A27 door Amelisweerd. De oostzijde van de snelweg moet dan uitgegraven worden, en de bruggen van de Koningsweg en de spoorlijn naar Arnhem verbouwd. Bij de Mereveldseweg, draait de lijn weg van de A27, en loopt naast deze weg, naar de spoorlijn naar Den Bosch.

oost-bypass

Een eventule aansluiting op een lijn naar Breda blijft simpelweg de A27 volgen, tot de rand van Houten, waar de Breda-lijn zelf op het snelweg-tracé aansluit. Dit tracé heeft het voordeel van de eenvoud. (Een geboorde tunnel onder de Kromme Rijn is ook denkbaar, maar zijn aansluiting op de lijn naar Breda wordt te ingewikkeld).

Zuidelijke bypass langs A12

De nieuwe bypass langs de A12 zou aftakken van de spoorlijn uit Gouda, circa 3 km voor Station Woerden. Het loopt vervolgens naast de snelweg, aan de zuidkant. Bij Fort Vechten kruist de lijn de snelweg, om aan te sluiten op de lijn naar Arnhem.

Woerden Bunnik

Tot aan Knooppunt Oudenrijn is de zuidkant van de A12 onbebouwd, en is de aanleg relatief eenvoudig. Bij het passeren van tankstation Bijleveld moet de lijn in tunnel, wellicht onder de zuidelijke rijstroken. Tot aan afrit 15 loopt de snelweg pal naast een boerderijlint (Reijerscop / Veldhuizen) en hier moeten de rijstroken worden verschoven, over circa 2000 m.

Vanaf Oudenrijn kruist de nieuwe lijn twee grote knooppunten, drie afritten, twee kanalen, en een spoorlijn. Dat kan alleen op viaduct, met een lange brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ter hoogte van Recreatieplas Laagraven zou de lijn even naar maaiveld dalen, en daar komt een aftakking naar de spoorlijn naar Den Bosch. Om het landschap te sparen, zou deze boog juist in tunnel lopen, ook onder de A27. Bij Oud-Wulven sluit het aan op de spoorlijn. Deze tunnel moet rekening houden met de lijn naar Breda, dat het gebied ook doorkruist.

Spoorlijn naar Breda: mogelijke tracé’s richting A27…

Spoorlijn Utrecht - Breda, aansluiting bij Lunetten op lijn naar Arnhem.

 
De zuidelijke bypass wordt circa 25km lang, met nog 2 km erbij voor voor de boog richting Den Bosch. De oostelijke bypass wordt circa 8 km lang.

Oostelijke en zuidelijke bypass van Utrecht

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s