Tram in Purmerend

Voorgesteld wordt een tramnet van drie lijnen voor Purmerend (78 000 inwoners). Station Purmerend wordt verplaatst naar het noorden (Waterlandlaan, naast het Stadhuis) om een goede overstap mogelijk te maken. Het voorstel hangt samen met de voorgestelde nieuwe spoorlijn Purmerend-Edam-Volendam, waaronder een nieuw station in De Purmer Noord.

De infrastructuur zou bestaan uit een lijn door het centrum (de oude stad Purmerend, binnen de singelgracht), en 5 aftakkingen. Daarvan zou één door twee lijnen gereden worden.

Tramnet in Purmerend

De lijn door het centrum zou (vanaf Weidevenne) het Tramplein bereiken via een nieuwe brug. De lijn volgt de Herengracht, en gaat verder door de Koestraat, Koemarkt en Kalverstraat: de straten zijn net breed genoeg. Vanaf de hoek van de Kalverstraat zouden er drie routes aftakken: over de brug naar Hoornselaan, over de Gedempte Where, en langs de Purmersteenweg en Waterlandlaan. De centrumhaltes komen bij Tramplein, Koemarkt, en Gedempte Singelgracht. Een alternatief voor een lijn dwars door het centrum zou zijn: via de Westerstraat en Gedempte Singelgracht – dit zonder gevolgen voor de routes buiten het centrum.

purmerend-centrum

De lijn naar Zuid-Oost Beemster (in de gemeente Beemster) is de kortste: over de brug, en langs de Purmerenderweg. De lijn naar Weidevenne is ook eenvoudig: vanaf Tramplein een nieuwe brug over het Noord-Hollandsch Kanaal, en dan langs de Melkweg (inmiddels een fietspad). Deze loopt door een nog in aanbouw zijnde deel van de Vinex-wijk Weidevenne. Bij de rotonde buigt de lijn af, naar de Laan der Continenten, en dan een korte stuk Australiëlaan, naar het station Weidevenne. Verder langs Laan der Continenten is ook een optie: de afstand van deze straat naar het station is niet groot, ongeveer 300 meter.

tram-zob….tram-weidevenne

De lijn naar het noorden, naar Overwhere, kruist de brug over De Where, en gaat verder via de Hoornselaan. Er komen haltes bij Wagenweg en bij Kooimanweg (scholen en winkelcentrum). De lijn gaat verder over de Van IJsendijkstraat, en draait naar links over de Den Uyllaan. Een halte bij deze hoek ligt ongeveer 200 meter van Station Overwhere. De lijn volgt de Den Uyllaan en de Salvador Allendelaan, met twee of drie haltes, één bij het winkelcentrum Overwhere. (De straatnamen zijn een herinnering aan de jaren ’70, toen Overwhere-Noord werd gebouwd). Bij de rotonde draait de lijn naar de Martin Luther Kingweg, en draait dan weer naar het noorden bij Koogsingel. Vandaar gaat het onder (of over) de N244, naar een eindhalte in Kwadijk, in de buurt van de watertoren.

tram-kwadijk

De lijn naar De Purmer Noord volgt de Purmersteenweg, met een halte voor het Stadhuis, en gaat onder de spoorlijn. Station Purmerend wordt hierheen verplaatst, met een viersporig station. Het stationsgebouw komt aan de zuidzijde van de Purmersteenweg, tussen Stadhuis en spoor. De lijn gaat verder langs Waterlandlaan, met een halte Gors-Noord (kantoren en scholen), en een halte bij het Waterland-Ziekenhuis. Na een brug over de Purmerringvaart, draait de lijn naar het noord-oosten, met een halte bij het zwembad. De lijn volgt dan de Van Osweg, de ontsluitingsweg van de wijk De Purmer Noord, tot aan het voorgestelde station op een nieuwe lijn naar Edam. Een variant volgt, na het zwembad, de gracht door de wijk (Waterschapsingel en Dijkgraafsingel). Deze heeft ruimte genoeg voor een tram-tracé, maar zou volledig herstructureerd moeten worden – meer als een stadsgracht.

tram-purmernoord

De lijn naar De Purmer Zuid is moeilijker in te passen in de wijk: er is geen ontsluitingsweg aan de westzijde vergelijkbaar met de Van Osweg. De zuidlijn zou van de lijn naar De Purmer Noord aftakken, net na de kruising van de Purmerringvaart, onder de IJsselmeerlaan duiken, en gaat dan langs de Landstrekenweg. Vandaar loopt het via Koggenland en Meerland nar Winkelcentrum Meerland. Het tracé is bochtig, en het is de vraag of de lijn kan zakken naar de Landstrekenweg direct na de brug over de ringvaart – de wijk ligt in de droogmakerij De Purmer. Er loopt wel een noord-zuid gracht door de wijk, tot aan het Vrijheidsplantsoen, maar inpassing van een tram-tracé zou forse stedenbouwkundige ingrepen vereisen.

tram-purmerzuid

Het netwerk als geheel heeft dus vijf lijnen van/naar het centrum. De voorgestelde lijnvoering (met twee lijnen op de Weidevenne-tak) is:

  • Weidevenne – Kwadijk
  • Zuid-Oost Beemster – De Purmer Zuid
  • Weidevenne – De Purmer Noord:

Join the Conversation

3 Comments

  1. Ik ben een groot voorstander van ontsluiting/vervoer per tram, zowel in Purmerend als in Edam-Volendam. Die tramverbindingen zijn continue zichtbaar in het stadsbeeld en zodoende per definitie aantrekkelijk. Maar alsjeblieft niet van die zware logge trams. Brussel heeft het ‘t beste voor elkaar; neem daar een voorbeeld aan. Aansluiting op de NZ-lijn in Amsterdam lijkt me super. Ik stel voor om alles in 2020 klaar te hebben. Starten met de planning, zo snel mogelijk. Ik doe graag mee. Wie heeft deze plannen trouwens gemaakt??

    1. Het is een beperkt net met korte lijnen, en dus geen grote trams. Voor de verbinding met Edam en Volendam is hier eerder een nieuwe spoorlijn voorgesteld.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.