Spoorlijn naar Eindhoven Airport

Media-berichten over een ‘Station Eindhoven Airport’ wekken de indruk, dat een spoorlijn naar de luchthaven wordt aangelegd. Dat is niet zo: het station komt in Acht, aan de bestaande lijn, en de reiziger stapt over op een pendelbus. Hier wordt gekeken naar de mogelijkheid van een aftakking naar de luchthaven zelf.

Globaal zijn er twee opties. Een zelfstandige tak van circa 5 km kan de luchthaven verbinden met het centrum van Eindhoven. De lijn wordt gebruikt door Sprinters, of vergelijkbare treinen, en dat stelt minder eisen aan het tracé. Een tweede optie is om de lijn uit te voeren als begin van een hogesnelheidslijn naar Antwerpen – mogelijk langs de snelweg E34 (A21/A67), of mogelijk ten noorden van Turnhout. Dat stelt meer eisen aan het tracé, en aan de ligging van een station op de luchthaven. Overigens is dit geen origineel voorstel: een HSL langs de E34 werd al langer gepland, maar raakte gaandeweg uit de gratie.

Klik om te vergroten…

ligging-eindhoven

 
Eindhoven Airport is de grootste regionale luchthaven van Nederland. Het werd aangelegd als vliegbasis, en is dat nog altijd. Als civiele luchthaven lijkt het op termijn ongeschikt, want het ligt te dicht bij Eindhoven. De omgeving wordt volgebouwd, met woonwijken op 2 km van de landingsbaan. Een ‘tweede Schiphol’ wordt het dus nooit. Als dat de bedoeling is, dan is verplaatsing eenvoudiger.

Bij de geleidelijke overgang van vliegbasis naar regionale luchthaven, werd nooit nagedacht over het openbaar vervoer naar Eindhoven Airport. Alles is achteraf aangepast, met uiteindelijk de aanleg van een busbaan vanaf het centrum. Deze heet een ‘HOV’ vanwege de speciale ontworpen bussen, maar verder is het een normale busbaan, met stoplichten.

Voor een spoorlijn werd geen tracé gereserveerd. Vast staat dat een nieuwe lijn van de bestaande lijn zou aftakken, ergens tussen Eindhoven en Acht. Elk tracé moet ook de A2 en het Beatrixkanaal kruisen. Een zelfstandige tak kan de terminal bereiken vanaf het zuidoosten, net als de HOV, langs de Luchthavenweg. Voor een oost-west tracé bij de terminal, een voorwaarde voor doortrekking van de lijn, lijkt er slechts één mogelijkheid. De lijn moet het Beatrixkanaal kruisen bij de Landsard-brug, en door het bedrijfsterrein naar de terminal. Sloop van enige kantoorgebouwen is daarbij onvermijdelijk.

Het tracé bij de terminal: het kantoorgebouw op de achtergrond moet wijken…

Terminal-Eindhoven

 
De nieuwe lijn zou dan aftakken van de spoorlijn Eindhoven – Boxtel ter hoogte van sportpark De Herdgang. Mogelijk zou de hoofdlijn hier zes sporen krijgen, omdat de voorgestelde hogesnelheidslijn Tilburg – Eindhoven bij Knooppunt Batadorp zou aansluiten. Ook de aanleg van een HSL Utrecht – Eindhoven op dit tracé vereist extra sporen. Overigens kan de lijn naar de luchthaven ook als begin van de HSL naar Tilburg dienen: die loopt dan verder naast de Oirschotsedijk.

Klik om te vergroten…

herdgang-airport

 
Het gebied Herdgang is geen natuurgebied, maar wordt wel tot parkzone ontwikkeld. Om de gevolgen te beperken, zou de nieuwe lijn hier verdiept worden aangelegd, ook bij de aansluiting. De lijn loopt achter de Philips-fruittuinen, en passeert de kruising Fokkerweg – Oirschotsedijk, op viaduct of in tunnel. De lijn kruist vervolgens de A2, al draaiend naar de terminal. De brug over het Beatrixkanaal komt waarschijnlijk net ten noorden van de bestaande brug. Het tracé is hier nog gebogen, eindigend in een recht stuk op het parkeer-terrein, voor de terminal. Het station komt waarschijnlijk op viaduct, maar kan in principe ook ondergronds.

luchthaven-eindhoven

 
On de luchthaven te verlaten volgt de lijn eerst de Luchthavenweg, en loopt vervolgens tussen de gebouwen ten westen van de Hilgersweg. Het tracé loopt eerst evenwijdig aan de landingsbaan, en draait dan om ten noorden van de Oersebaan te lopen. De lijn loopt nu door agrarisch gebied ten westen van Eindhoven: het tracé richting Turnhout wordt hier verder niet beschreven.

Met de nieuwe lijn ligt de terminal op 8 km van Station Eindhoven. Voor een regionale trein (Sprinter) met één tussenstop op Beukenlaan, zou de reistijd op 6 minuten komen. Gezien de korte afstand, zou een hogesnelheidstrein op dit traject niet veel sneller zijn.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.